Kunskapens makt: Hur lärare möjliggör elevers deltagande och kunskapande i NO- och teknikklassrum
Forskningsprojekt
Syftet med projektet är att bidra till kunskap om inkluderings- och exkluderingsprocesser inom naturvetenskap och teknik (N&T). Projektet inriktar sig mot två nyckelperioder för elevers relation till dessa områden: högstadiet och gymnasiet.
Centralt i projektet är att utforska hur kunskapsutveckling och maktrelationer är sammanlänkade i klassrummet, till exempel, vilka möjligheter till meningsskapande och identitetsutveckling som lärares val av undervisningsinnehåll och undervisningsform öppnar för olika elever.
Malena Lidar Åke Ingerman Leif Östman Anna Danielsson, PI
Projektbeskrivning
Projektet inriktar sig mot två nyckelperioder för elevers relation till dessa områden: högstadiet, då forskning visar att många elever tappar sitt intresse för ämnena, och gymnasiet, då elever väljer om de vill gå vidare till universitetsstudier i ämnena. Genom att analysera klassrumsprocesser i relation till hur elever ser på naturvetenskap och teknik, och på sin egen roll i N&T-klassrum hoppas vi bidra till en ökad förståelse för elevers val och bortval av naturvetenskap och teknik samt att bidra till en mer inkluderande N&T-undervisning. Centralt i projektet är att utforska hur kunskapsutveckling och maktrelationer är sammanlänkade i klassrummet, till exempel, vilka möjligheter till meningsskapande och identitetsutveckling som lärares val av undervisningsinnehåll och undervisningsform öppnar för olika elever och grupper av elever.
Olika typer av undervisningsmoment i fysik och teknik har observerats och videofilmats. Att analysera processer kopplade till kunskap och makt blir särskilt intressant i relation till högstatusämnena fysik och teknik, som många elever har svårt att identifiera sig med. I analysen av videomaterialet och intervjuerna använder vi oss av olika analysverktyg: praktisk epistemologi, positionsteori och diskursanalys. I synnerhet intresserar vi oss för hur lärares undervisningspraktiker är relaterade till elevers meningsskapanden. Att analysera processer kopplade till kunskap och makt blir särskilt intressant i relation till högstatusämnena fysik och teknik, som tidigare forskning visar att många elever har svårt att identifiera sig med.