Kunskapande och verksamhetsutveckling i samverkan – tillgänglig lärmiljö för alla elever
Forskningsprojekt
Under hösten 2019 införde flera högstadieskolor i Umeå kommun så kallade flexteam. Målen med flexteamen är att utforma en tillgänglig lärmiljö samt nå en ökad måluppfyllelse för alla elever. Forskningsprojektets övergripande mål är att utveckla en verksamhetsinriktad undervisningsdesign med tillgängliga lärmiljöer som kan främja lärandet hos alla elever.
I syfte att skapa mer tillgängliga lärmiljöer har högstadieskolor i Umeå kommun under 2019 infört så kallade flexteam. Målen med flexteam är att alla elever får en likvärdig undervisning och når utbildningsmålen, samt att alla elever upplever undervisningsgemenskap och en känsla av tillhörighet. Projektets skolutvecklingssyfte är att identifiera faktorer som bidrar till att stärka organisationens och pedagogernas inkluderingsförmåga. Projektets forskningssyfte är att kritiskt granska och analysera begreppen "tillgänglig lärmiljö" och "inkluderande pedagogik".
Lärarhögskolan vid Umeå universitet har fått i uppdrag av regeringen att genomföra en försöksverksamhet med praktiknära forskning. Verksamheten ULF (Utbildning, Lärande, Forskning) ska präglas av jämlika villkor mellan skola och akademi.
Grundskolan i Umeå kommun
Huvudinriktningen inom grundskolan i Umeå kommun är en skola för alla och att undervisning i särskilda skolor, i specialklasser eller avdelningar inom en viss skola på varaktig basis ska vara en undantagslösning. Inom svensk utbildningskontext och skolans verksamhet relateras begreppet inkludering till grundläggande värderingar om alla människors lika värde, allas rätt till utbildning och gemenskap, allas rätt till en utbildningsmiljö som är tillgänglig och möjligheten att som elev kunna vara delaktig i sin utbildning.
Flexteam för mer tillgängliga lärmiljöer
I syfte att skapa mer tillgängliga lärmiljöer har de flesta av Umeå kommuns högstadieskolor under höstterminen 2019 infört så kallade flexteam. De som arbetar i flexteamet är lärare med lång erfarenhet av att arbeta med extra anpassningar och särskilt stöd i skolan. Flexteamen ska kunna stödja elever som är i behov av särskilt stöd, och arbeta med elevers olika vägar att nå utbildningsmålen. Målen med att inrätta flexteam är att utforma en lärmiljö tillgänglig för alla elever; alla elever ska alltså få en likvärdig undervisning och nå utbildningsmålen, samt ska få uppleva undervisningsgemenskap och en känsla av tillhörighet.
Övergripande mål
Det övergripande målet med forskningsprojektet är att utveckla en verksamhetsinriktad design av hur tillgängliga lärmiljöer kan främja lärandet för alla elever. Skolutvecklingssyftet är att identifiera faktorer som bidrar till att stärka organisationens och pedagogernas inkluderingsförmåga. Forskningssyftet är att kritiskt granska och analysera begreppen tillgänglig lärmiljö och inkluderande pedagogik.
Vad krävs egentligen för att bygga en stark praktiknära forskningsmiljö?
Om ULF
ULF -utbildning, forskning och lärande - och är en verksamhet ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.