Forskningsprojekt
Matematikämnet karaktäriseras av ett exakt språk där figurer och matematiksymboler är en viktig del av skriftspråket. Då en del i att lära matematik är att lära sig både att tolka och att använda matematikens språk behövs kunskap om typiska drag i matematikspråket. I projektet identifieras sådana konventionella uttryckssätt i matematik, så kallade konstruktioner, och deras form och funktion i matematiktexter undersöks.
Konstruktioner med naturligt språk är välkända inom språkvetenskap. Projektet utforskar konstruktioner i matematiktext, vilka även inkluderar matematikens symbolspråk. Ett exempel på en konstruktion i matematik är sättet att benämna specifika objekt, t ex ”vinkeln α” eller ”funktionen f(x)”. I projektet identifieras först konstruktioner med en datordriven metod. Ett urval av dessa konstruktioner analyseras därefter i läroböcker, avseende form och funktion. Intentionen är att bidra med kunskap om konstruktioner av lingvistisk och matematisk relevans, samt om konstruktioner i undervisningen.
Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond
Projektbeskrivning
Lexikon och grammatik beskriver språkets beståndsdelar och uppbyggnad, men vi lär oss inte ett språk som en ordlista och ett grammatiskt regelsystem. Vi lär oss olika språk i form av språkliga mönster som lagras i minnet. Dessa språkliga mönster kallas konstruktioner. Konstruktioner i matematiktext är hittills beskrivna i mycket begränsad omfattning och här avser projektet bidra. Några välkända konstruktioner i matematiktext finns redan beskrivna, t ex [TAL + TAL = TAL] men sådana konstruktioner är så välkända att de inte är intressanta från ett matematikdidaktiskt perspektiv. I projektet vill vi istället identifiera okända konstruktioner, i den bemärkelsen att de inte synliggjorts tidigare. Denna explorativa aspekt av projektet gör det både spännande och ovisst. Vi är dock övertygade om att matematiktexter kryllar av konstruktioner där verbalspråk och symbolspråk används på matematikspecifika sätt och som bara väntar på att upptäckas och få ta plats i en språkinriktad ämnesundervisning.
Typiska konstruktioner i matematiktext
Projektet inleds med att vi med en iterativ metod identifierar konstruktioner och exempel på hur dessa uppträder i läromedel. En konstruktion kan bestå av ett eller flera ord och matematiksymboler. Det är också stor variation i hur många olika exempel det finns av en viss konstruktion eftersom beståndsdelarna i en konstruktion kan vara antingen fasta, som “vinkeln” och “+”, eller en kategori, som till exempel “substantiv” och “operator".
Didaktiskt viktiga konstruktioner
I projektets senare del undersöker och beskriver vi användningen av ett urval av viktiga konstruktioner i matematiktext. Lärare kommer förmodligen att känna igen dessa didaktiskt betydelsefulla konstruktioner som typiska för matematikens språk, men för att kunna utforma en effektiv undervisning om konstruktioner i matematiktext krävs detaljerade beskrivningar av hur sådana används.