Kompetenser av betydelse för att självständigt arbeta som polis
Doktorandprojekt
Avhandlingsarbetet ingår i ett projekt, RECPOL (Recruitment, Education and Careers in the Police), som ursprungligen var ett samarbete mellan polisutbildningarna i Sverige och Norge.
Syftet med projektet är att undersöka attityder till professionen, utbildningen och kompetensers betydelse för att utöva polisyrket. Till detta projekt har ytterligare europeiska länder anslutits som Belgien, Finland, Danmark, Island, Skottland och Spanien (Katalonien).
I Sverige har enkätundersökningar genomförts på alla tre polisutbildningsorter. Utifrån det insamlade datamaterialet syftar studien till att öka förståelsen för polisstuderandes och polisers attityder till olika kompetenser och deras betydelse för polisyrket. Vilka kompetenser värderas som värdefulla och mindre värdefulla för polisyrket? I och med att forskningsprojektet både innefattar utbildningstiden och första tiden i professionen finns det möjlighet att jämföra om och hur attityder förändras och undersöka motiven till förändringen. En viktig komponent i detta avhandlingsarbete är att relatera resultaten till pedagogiska aspekter. Hur kan polisstuderandes och poliser värderingar om kompetensers betydelse förstås.