Kartläggning av muskuloskeletala besvär hos innebandymålvakter

Forskningsprojekt med fokus på muskuloskeletala besvär hos elit-innebandymålvakter.

Detta projekt kartlägger muskuloskeletala besvär hos elit-innebandymålvakter en gång i månaden under ett år.

Projektansvarig

Eva Tengman
Taru Tervo
Forskningssamordnare

Projektöversikt

Projektperiod:

2021-10-01 2025-01-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Idrottshögskolan, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

Projektbeskrivning

Innebandy är stor tävlingsidrott i Sverige. Begränsad forskning finns vad gäller innebandyspelares skador och specifik forskning kring målvakternas skador saknas helt. Detta projekt syftar därför till att kartlägga förekomsten av muskuloskeletala besvär hos innebandymålvakter på elitnivå. Varje månad under ett års tid svarar kvinnliga och manliga målvakter på en enkät kring besvär och skador. Frågeställningar i projektet är:

• vilka och i vilken omfattning som innebandymålvakter upplever muskuloskeletala besvär och varierar förekomsten över säsongen?
  • Är besvären av akuta eller överbelastnings karaktär?
  • Upplever kvinnliga och manliga innebandymålvakter muskuloskeletala besvär i liknande omfattning?
Senast uppdaterad: 2024-05-06