"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Känsla, förståelse och värdering: elevers meningsskapande i skolaktiviteter om miljö-och hållbarhetsfrågor

Doktorandprojekt Hur upplever och beskriver elever i 10-12 års ålder undervisning och skolaktiviteter i miljö- och hållbarhetsfrågor? I avhandlingen visas att många elever uttrycker en helhetskunskap i dessa frågor, en kunskap där känsla, värdering och förståelse är sammanvävda.

I avhandlingen visas hur yngre skolelever, 10-12 år, erfar, lär och skapar mening i de komplexa frågor som miljö- och hållbar utveckling utgör. Genom två delstudier, en enkät- och en fallstudie, har undersökts hur skolelever i Sverige uppfattar och förstår miljöfrågornas innehåll, men också hur elevernas processer av lärande kan beskrivas. Resultatet av av studierna visar att eleverna kan beskriva ekologiska samband, sätta ekonomiska aspekter i relation både till ekologiska och sociala aspekter, samt är medvetna om sociala skillnader globalt sett.

Projektansvarig

Annika Manni
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 80 51

Projektöversikt

Projektperiod:

2012-09-01 2015-04-27

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Lärarhögskolan

Projektbeskrivning

Till avhandlingen

Senast uppdaterad: 2020-02-03