Två dykare som undersöker vad som finns innanför en vit ram som de lagt ut på havsbotten.

Bild: Regina Kolzenburg

Kalkalgers prestanda, koldioxidassimilering och betydelse för biologisk mångfald runt Jersey (Storbritannien)

Forskningsprojekt Detta projekt kommer att för första gången ge data om Jerseys kalkalger och deras koldioxidassimilering genom att jämföra platser inom och utanför marina skyddade områden. Resultaten kommer att öka vår kunskap om den roll som kalkalger spelar för att begränsa klimatförändringar och för att bevara hotspots för biologisk mångfald.

Projektansvarig

Regina Kolzenburg
Staff scientist

Projektöversikt

Projektperiod:

2024-03-01 2025-02-28

Blue Marine Foundation

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Umeå marina forskningscentrum

Forskningsområde

Marin vetenskap

Projektbeskrivning

Kalkalger är viktiga ekosystemingenjörer och bildar 3D-strukturer. De producerar och inkorporerar kalciumkarbonat (CaCO3) i sina cellväggar och har därför en omedelbar effekt på karbonatsystemet. Dessa alger lämnar efter sig en CaCO3-struktur när de dör, vilket kan utgöra en viktig långsiktig lagring av CaCO3.

Trots deras betydelse finns det lite forskning om kollagring i kalkalgsbäddar och deras roll i den marina kolcykeln. Det är oklart i vilken utsträckning de kan bidra till att mildra effekterna av klimatförändringar genom koldioxidbindning. Det är även oklart hur viktig deras roll är för den biologiska mångfalden, både direkt genom deras 3D-strukturer och indirekt genom habitatförändringar.

Senast uppdaterad: 2024-09-30