Insatser för unga med psykisk ohälsa och funktionsnedsättning som varken arbetar eller studerar (UVAS): en kunskapsöversikt
Forskningsprojekt
Detta projekt innehåller en kunskapsöversikt om insatser för unga med psykisk ohälsa och funktionsnedsättning som varken arbetar eller studerar (UVAS).
Syftet med projektet är att sammanställa och syntetisera vetenskaplig och grå litteratur om insatser för unga med psykisk ohälsa och funktionsnedsättning i åldrarna 16–29 som varken arbetar eller studerar. Projektet tar avstamp i situationen för unga som hamnat utanför arbetsmarknaden och utbildningssystemet men avgränsas till dem som har psykisk ohälsa och/eller funktionsnedsättning.
Unga som varken arbetar eller studerar (UVAS) har fått ökad uppmärksamhet nationellt och internationellt under det senaste decenniet då situationen utanför arbetsmarknaden och utbildningssystem kan ha konsekvenser både för de enskilda individerna och samhället i stort. När det gäller kunskap om insatser för dessa ungdomar och unga vuxna finns relativt god evidens om vad som är effektivt för att främja sysselsättning hos dem som är arbetssökande. Betydligt mindre kunskap finns om insatser som fungerar för unga som inte studerar eller är inskrivna på, och tar del av ordinarie utbud från, Arbetsförmedlingen. Inom denna grupp är unga med psykisk ohälsa och funktionsnedsättning överrepresenterade, vilket gör att det finns ett särskilt stort behov av kunskap om insatser som dels kan tillgodose stödbehoven hos denna heterogena målgrupp, dels kan främja sysselsättning i form av över- eller återgång i arbete eller studier.
Syfte och frågeställningar
Syftet med projektet är att sammanställa kunskap om insatser för unga med psykisk ohälsa och funktionsnedsättning som varken arbetar eller studerar utifrån följande frågeställningar:
Vilka typer av insatser erbjuds, och hur förhåller sig dessa till gruppens stödbehov?
Underlättar insatserna över- eller återgången i arbete eller studier, och i så fall, hur och för vem?
Projektet genomförs i form av en scoping review med fokus på att systematiskt granska och analyserat vetenskaplig och grå litteratur som är relevant för svenska förhållanden. Detta för att bidra med en bred och djup förståelse för det aktuella kunskapsläget, identifiera mer precisa kunskapsluckor samt ge konkreta rekommendationer för policy.