IMMPACT – In(Ex)kludering och materialitet i matematik och fysik
Forskningsprojekt
Vem känner sig hemma inom matematik- och fysikutbildningen på högskolor och universitet, och varför? Vi undersöker vägen in i ämnet och studenternas identitetsutveckling i mötet med ämnet, med ett särskilt fokus på underrepresenterade grupper inom högre studier i matematik och fysik.
Syftet med det här projektet är att undersöka inkluderings och exkluderingsprocesser i högre utbildning. Med fokus på studenters erfarenheter och målbilder undersöker hur underrepresenterade grupper uppfattar matematik- och fysikutbildningar. Vi intresserar oss särskilt för studenternas identitetsskapande och hur deras identitetsskapande förändras under deras bana genom universitetsvärlden.
Det viktigaste bidraget med projektet är inte bara att en ökad mångfald uppfyller samhällets behov av studenter som fullföljer sin utbildning i matematik och fysik, utan projektet berör också en större fråga – rättvisa. Paola Valero (SU) är forskningsledare för projektet.