Hur ska aggressiva neuroendokrina tumörer i bukspottskörteln behandlas?

Forskningsprojekt Aggressiva neuroendokrina tumörer i bukspottskörteln är ytterst ovanliga men väldigt aggressiva. I denna internationella multicenterstudie sammanställs data från patienter som drabbats och behandlats för sjukdomen vid flera internationella centra, där Umeå Universitet/Region Västerbotten är ett deltagande centrum. Studien kan ge svar på vilka behandlingar som kan vara mest effektiva och vad man behöver fokusera mer på i framtida forskning.

Neuroendokrina tumörer i bukspottskörtel/pankreas (pankreas-NET) är en allt vanligare diagnos i västvärlden. Majoriteten av dessa tumörer är relativt indolenta/benigna och de flesta patienter har en god prognos. Prognosen är avsevärt sämre om tumören har en mer avancerad histologisk grad eller proliferationsindex (Grad 3 / neuroendokrint carcinom). Optimal behandling av mer avancerad pankreas-NET har varierat över d och varierar i riktlinjer då det vetenskapliga underlaget är begränsat. Särskilt rollen av kirurgisk behandling och optimal patientselektion för kirurgi är oklart.

Lokalt forskningsansvarig

Projektöversikt

Projektperiod:

2024-10-01 2026-01-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för diagnostik och intervention

Forskningsområde

Cancer

Projektbeskrivning

Detta projekt syftar till att insamla data från flera länder i flera kontinenter avseende behandling och utfall vid höggradiga pankreas-NET. Dessa internationella multicentriska samarbetsstudier kan kartlägga nuvarande skillnader i behandlingar, prediktiva faktorer för överlevnad samt utgöra underlag och skapa nätverk för framtida prospektiva studier.

Neuroendokrina tumörer i bukspottskörtel (pankreas) blir allt vanligare. Oftast är tumörerna inte så aggressiva och sjukdomen kan ofta botas med kirurgi. Dock finns ovanliga och aggressiva subtyper som delar sig snabbt eller har andra mutationer. Dessa kallas höggradiga neuroendokrina tumörer med ett samlingsnamn. Gemensamt för de höggradiga tumörerna är att de generellt svarar dåligt på behandling och att prognosen ofta är ogynnsam. Det är oklart om kirurgi är effektivt i behandlingen. Då tumörerna är ytterst ovanliga saknas stora serier.

Oskar Franklin vid Kirurgcentrum Region Västerbotten / Institutionen för Diagnostik och Intervention, Umeå Universitet har tillsammans med forskare vid Amsterdam UMC i Nederländerna, University of Colorado i USA och University of Iowa i USA startat en internationell multicenterstudie där man kommer att insamla data från hundratals patienter med sjukdomen. Projekttiteln är: “Treatment patterns and survival predictors in grade 3 pancreatic neuroendocrine tumors and pancreatic neuroendocrine carcinomas”. Centra deltar från hela världen och från tre kontinenter (Europa, USA, Asien). Studien kan ge ledtrådar till hur dessa sjukdomar bäst ska behandlas.

Senast uppdaterad: 2024-09-23