"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Hur blir förskolan till?

Doktorandprojekt Hur görs fri lek i förskolan?

Projektansvarig

Jenny Lindberg
Doktorand
E-post
E-post
Telefon
090-786 75 33

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2021-09-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Pedagogiska institutionen

Forskningsområde

Pedagogik

Projektbeskrivning

Trots att lek framhålls som en central del av barns utveckling i både forskning och utbildningspolicys, så minskar tiden för fri lek i svenska förskolor. Det finns en lucka i forskningen kring materialens roll och kring hur barn och material tillsammans skapar och påverkar fri lek-situationer. För att förstå fri lek på ett djupare plan måste material ses som aktiva aktörer. Genom att utforska samspelet med en sociomateriell ansats vill jag bidra med förståelse om hur lek och lärande formas i förskolan. Inom ramen för mitt avhandlingsprojekt undersöker jag därför hur fri lek-situationer i förskolan skapas och formas genom samspelet mellan barn och material.

Handledare

Kim Wickman
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 93 25

Biträdande handledare

Jörgen From
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 65 10
Senast uppdaterad: 2024-10-03