"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Glesbygdsskolenätverket

Forskningsprojekt Projektets innehåll är baserat på uttryckta behov från glesbygdsskolor. Den samverkande praktiknära forskningen tar avstamp i skolaktörernas utvecklingsbehov t ex nätverk, didaktiska undervisningsfrågor, specialpedagogiska insatser, likvärdighet och fjärrundervisning.

Syftet är att bilda ett glesbygdsskolenätverk vars mötesplats utgörs av digitala och fysiska möten och genom nätverket och utifrån lärares behov av utveckling och lärande bidra till kollegialt lärande och kompetensutbyten inom och mellan glesbygdsskolor.

Projektansvarig

Gerd Pettersson
Övrig/annan befattning
E-post
E-post
Telefon
090-786 94 02

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2017-01-01

Finansiering

Lärarhögskolan, Umeå universitet

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Lärarhögskolan, Pedagogiska institutionen, Samhällsvetenskapliga fakulteten

Forskningsområde

Pedagogik, Utbildningsvetenskap

Projektbeskrivning

Bakgrund

Glesbygdsskolenätverket uppkom ur aktiva lärares behov av ett möte forum där glesbygdsskolans behov och specifika förutsättningar får utgöra normen. De aktiva lärarna pekade även på bristen på forskning om glesbygdsskolan, vilket behövs för att kunna föra adekvata diskussioner om verksamheten. Nätverksträffarna bygger på det kollegiala lärandet där deltagarna delar med sig av sina tankar och får med sig inspiration och råd som kan omsättas direkt i den egna skolan. Även gästföreläsare bjuds in utifrån träffarnas teman. Genom samtalscirklar och samarbete med Umeå universitet utgår träffarna från beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund (Skollagen 2010:800). I nätverket är det lärarna som står för problemformuleringarna och det kollegiala lärandet sträcker sig över kommun- och länsgränser.

Nätverkets samordnare

Anneli Johansson Back
E-post
E-post
Josefin Öberg
E-post
E-post
Senast uppdaterad: 2024-02-08