Forskningsprojekt
Att öka kunskapen om undervisning i glesbygdsskolor och därmed ta del av den erfarenhet som lärare besitter är viktigt av flera skäl. Inte minst för att undervisningen i dessa skolor med årskursblandad undervisningsgrupper främjar inkludering genom att se elevers olikheter som en naturlig del av lärandet. Även att lärarna ofta använder tematiska metoder som integrerar flera ämnen och årskursplaner, så väl som att inkludera omgivande samhälle i undervisning.
I samarbete med Glesbygdsskolenätverkets lärare, vill vi bidra med kunskap om hur lärare i glesbygdsskolor undervisar och utvecklar undervisning i åldersblandade grupper. Dessa grupper inkluderar elever i behov av särskilt stöd, nyanlända- och samiska elever. Samarbetet mellan lärare och lärare, samt mellan lärare och forskare tar utgångspunkt i lärares behov av att utveckla undervisningen genom att pröva och ompröva erfarenhetsbaserade allmän- och ämnesdidaktiska metoder.
Projektet syftar till att stärka undervisningen i svenska glesbygdsskolor, där små elevgrupper och åldersblandad undervisning ställer unika krav på lärare. Det genomförs i tre delstudier som samverkar för att skapa en helhetsbild av utmaningarna och möjligheterna i dessa skolor.
Den första delstudien använder en enkät för att kartlägga lärares villkor och utmaningar i glesbygdsskolor. Här undersöks hur lärare hanterar språkliga, kulturella och inkluderande aspekter i en åldersheterogen miljö. Enkäten ger en viktig grund för att förstå de kontextuella förutsättningarna.
Den andra delstudien fokuserar på intervjuer med lärare för att fördjupa förståelsen av hur undervisningsprocessen fungerar i dessa unika miljöer. Trots små elevgrupper måste lärarna möta olika årskursplaner och skapa lärandemiljöer som främjar inkludering och måluppfyllelse.
Den tredje delstudien är praktiskt inriktad och innebär behovsbaserade förändringar i undervisningen. Lärare prövar nya metoder och arbetssätt i samarbete med forskare, dokumenterar sina erfarenheter i loggböcker och reflekterar tillsammans vid nätverksträffar. Detta arbete utmynnar i en digital aktionsforskningsmodell som stödjer utvecklingen av undervisningen.
Projektet är viktigt eftersom det riktar ljuset mot en ofta förbisedd del av det svenska utbildningssystemet. Genom att stärka lärare i glesbygdsskolor kan projektet bidra till en mer likvärdig utbildning. Den kunskap som genereras är nödvändig för att förstå och utveckla de pedagogiska möjligheterna i en åldersblandad och resursutmanad miljö, vilket på sikt kan skapa mer inkluderande och framgångsrika skolor i hela landet.