FoU-samverkan om matematisk problemlösning i skolan
Forskningsprojekt
Det övergripande syftet med forsknings- och utvecklingsprojektet är utveckla undervisning som stödjer elevers lärande om och genom matematisk problemlösning. I detta ingår dels att välja och formulera problem som tränar olika förmågor och har specifika matematiska innehåll, och passar/går att anpassa till alla elever, och dels att utveckla metoder för lärare att stötta elever att utveckla sitt eget tänkande i problemlösningsprocessen.
Projektet bedrivs inom det nationella regeringsuppdraget ULF (ulfavtal.se) i samarbete mellan matematiklärare och skolledare i Vännäs kommun och forskare vid Umeå universitet.
Att (vidare)utveckla former för samarbete och kollegialt lärande kring utveckling av matematikundervisningen.
Att utveckla gemensamma och konkreta sätt att integrera problemlösning i undervisningen, där problemlösning även blir ett medel för att nå andra kunskaper och förmågor i matematik.
Att tillsammans skapa en bank av matematikproblem som syftar till att behandla specifikt centralt innehåll och utveckla specifika förmågor
Målsättningar för lärares klassrumspraktik inkluderar:
Att utveckla förmågan att välja och utforma problem som engagerar elever som befinner sig på olika nivåer
Att utveckla förmågan att stötta elever i deras problemlösning, både genom att hjälpa (utan att ge metoden) och att utmana.
Att utveckla förmågan att göra bedömningar i klassrummet för utformning av undervisning, återkoppling och betygsättning.
Att utveckla förmåga och trygghet att välja och utforma problem och aktiviteter som syftar till att behandla specifikt centralt innehåll och utveckla specifika förmågor.
Att utveckla förmågan att arbeta med problemlösning i stora grupper med stor variation
Målsättningar för elevers lärande inkluderar:
Att utveckla problemlösningsförmågan, oavsett tidigare nivå, för att på sikt öka måluppfyllelsen i matematik
Att, i relation till problemlösning, öka motivation och tilltro till sin egen förmåga
Att utveckla både självständighet och samarbetsförmåga i problemlösning
Projektet förväntas resultera i: - En ökad förståelse för hur olika undervisningsstrategier och -metoder påverkar interaktion i klassrummet samt elevers problemlösningsprocesser och problemlösningsförmåga. - Vägledande teoretiska principer och praktiska verktyg för undervisning genom problemlösning.