Förutsättningar för livsbalans hos poliser i yttre tjänst

Forskningsprojekt Forskningen syftar till att ta reda på vad som möjliggör och hindrar poliser i yttre tjänst att uppleva livsbalans och en hållbar livsstil och hälsa.

Är du polis i yttre tjänst och vill svara på några frågor om livsbalans? Vi vill ta reda på vilka förutsättningarna för poliser i yttre tjänst är att leva ett balanserat och hälsosamt liv. Nu söker vi ett större antal poliser som kan ta sig tid att under 30 min fylla i ett frågebatteri. Målet är att det i framtiden ska ingå som en del i hälsofrämjande insatser för poliser. Kontakta Elin Granholm Valmari nedan för mer information.

Projektansvarig

Elin Granholm Valmari
Universitetsadjunkt

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2024-01-20

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

Forskningsområde

Folkhälsovetenskap och hälsovetenskap

Projektbeskrivning

BAKGRUND

Att vara polis i yttre tjänst anses vara ett av de mest påfrestande yrkena i världen, med avseende på de fysiska, emotionella och kognitiva stressfaktorer som yrket innebär. Dessa stressorer kan leda till ohälsa, både fysiskt, mentalt och socialt, vilket kan påverka både professionella och privata roller och vardagsaktiviteter. Dock har väldigt lite gjorts för att närma sig den komplexitet som finns gällande polisers livsstil. Därför vill vi nu utveckla ett instrument (ett frågebatteri), som fokuserar på kritiska områden avseende polisers livsstil för att främja hållbarhet gällande deras hälsa.

Syfte med projektet

Projektet baseras på en doktorsavhandling vid Umeå universitet där detta frågebatteri har utvecklats i ett första utkast. Frågebatteriet ska nu testas för att ta reda på om det är relevant och användbart gällande de grundläggande förutsättningarna för att leva en hållbar och hälsosam livsstil som polis.

Är du polis och vill delta i studien?

Hör av dig till Elin Granholm Valmari så får du mer information.

E-post: elin.granholm@umu.se eller Telefon: 090-786 91 06.

Är du intresserad av att läsa avhandlingen i sin helhet, kan du läsa den här: AVHANDLINGEN.

Vill du läsa om vårt tidigare projekt och de studier som ingick där, hittar du det på följande sida: Livsbalans hos poliser i yttre tjänst

Senast uppdaterad: 2024-05-31