Formativ bedömning och personligt lärande: en fallstudie om förbättring av matematiska färdigheter för studenter på grundutbildningen
Forskningsprojekt
Genom att statistiskt analysera studenternas diagnostiska prov i matematik får vi information om studenternas kunskapsluckor.
För att hantera utmaningen med låga matematikkunskaper bland studenter på Teknisk-naturvetenskaplig fakultet, genomför vi ett projekt med hjälp av Punktum-medel för att identifiera studenternas kunskapsluckor och utforma digitala stödåtgärder.
För att hantera utmaningen med låga matematikkunskaper bland studenter på Teknisk-naturvetenskaplig fakultet, genomför vi ett projekt med hjälp av Punktum-medel för att identifiera studenternas kunskapsluckor och utforma digitala stödåtgärder. Genom att statistiskt analysera studenternas diagnostiska prov i matematik får vi information om studenternas kunskapsluckor. Vi konstruerar sedan självrättande flervalsfrågor som bidrar till en mer formativ bedömning och därigenom förbättrar studenternas inlärning och förståelse av matematik. Vi använder den universitetsrekommenderade lärplattformen Canvas. Projektet fokuserar inledningsvis på kurserna Envariabelanalys 1 (5MA197) och Endimensionell analys 1 (5MA153), men kan utvidgas till fler kurser beroende på resultat och återkoppling.