En satsning för att öka den nödvändiga förståelsen av hur formativ bedömning fungerar för att förbättra elevers prestationer i matematik: Identifiering av viktiga mekanismer
Forskningsprojekt
Forskningsöversikter visar att klassrumspraktiker som kan karaktäriseras som formativ bedömning kan åstadkomma stora ökningar av elevers lärande, men gör inte alltid det. Syftet med projektet är att identifiera mekanismer genom vilka formativ bedömning påverkar elevers prestationer i matematik. Nya insikter om dessa mekanismer är avgörande för möjligheterna att utforma formativa praktiker som åstadkommer de stora effekter på elevers lärande som forskning har visat vara möjliga.
Professor Gavin Brown, University of Auckland, New Zealand
Professor John Hattie, University of Melbourne, Australia
Professor Dylan Wiliam, University College London, England
Professor Ira Vannini, University of Bologna, Italy
Associate Professor Alessandra Rosa, University of Bologna, Italy
Senior Assistant Professor Andrea Ciani, University of Bologna, Italy
Research Fellow Elisa Guasconi, University of Bologna, Italy
Projektbeskrivning
Formativ bedömning är en klassrumspraktik där lärare och/eller elever återkommande identifierar elevers lärandebehov och sedan anpassar undervisningen eller lärandet till dessa behov. Forskningsöversikter visar att klassrumspraktiker som kan karaktäriseras som formativ bedömning kan åstadkomma stora ökningar av elevers lärande. Men även om de genomsnittliga effekterna är mycket positiva, så ökar formativ bedömning inte alltid elevernas lärande, och forskarsamhället saknar fortfarande en grundläggande förståelse för de underliggande mekanismer som åstadkommer effekterna. Nya insikter om dessa mekanismer är avgörande för att förstå hur formativ bedömning fungerar för att öka lärandet, och därmed för möjligheterna att utforma formativa bedömningspraktiker som åstadkommer de stora effekter på elevers lärande som forskning har visat vara möjliga.
Syftet med detta projekt är att identifiera mekanismer genom vilka formativ bedömning påverkar elevers prestationer i matematik. För att identifiera dessa mekanismer kommer 400 studenter från två länder att slumpmässigt väljas ut till att delta i en av sex olika undervisningspraktiker som kommer att skilja sig åt med avseende på egenskaper hos grundläggande formativa bedömningsprocesser. Vi kommer att undersöka sambanden mellan egenskaperna hos, och interaktionerna mellan, dessa formativa bedömningsprocesser och elevers matematiska resonemang, motivation och prestation.
Data kommer att samlas in genom matematikprov, elevenkäter och ljudinspelningar från när eleverna tänker högt när de löser matematikproblem samt lärarens återkoppling. Den kvantitativa dataanalysen kommer att inkludera strukturell ekvationsmodellering av sambanden mellan variabler, och kvalitativa data kommer att användas för att ge mer detaljerade beskrivningar av de formativa bedömningspraktikerna och elevernas matematiska resonemang.