En mikroetnografisk studie av investeringsbeslut i entreprenörskap
Forskningsprojekt
Investerare fattar investeringsbeslut oftast inte på ett rationellt sätt, framför allt i ett entreprenörskapssammanhang, där det vanligtvis saknas data som en investerare kunde använda för att stöda sitt investeringsbeslut. I detta projekt använder vi videometoder för att studera hur investerare fattar sina beslut, med särskilt hänsyn till gruppdynamiken och känslorsuttryck i gruppen.
För att entreprenörskapet ska fungera väl är det viktigt att de mest lovande företagen får de resurser de behöver. Forskning visar att investerare ofta har det svårt att identifiera lovande företag, och en livlig forskningsström undersöker vad som kan göras åt det. Vi bidrar med en mikroetnografisk videobaserad studie om processerna i interaktionen mellan entreprenörer och investerare, som för närvarande inte är väl förstådd.
Prof. Hendrik Wilhelm (https://www.uni-wh.de/en/contact-person/hendrik-wilhelm)
Assistant Prof. Clarissa Weber (https://www.qmul.ac.uk/sbm/staff/academic/profiles/dr-clarissa-e-weber.html)
Projektbeskrivning
I projektet studerar vi möten mellan entreprenörer och investerare, där entreprenörer presenterar sina idéer och investerare avgör om dem investerar eller inte. Vi följer möten med videokameror och studerar om, när och hur känslor uttrycks, hur dessa känslor påverkar andra i rummet, or hur dessa dynamik påverkar investeringsbeslut. Projektet kommer bidra med en bättre förståelse för varför entreprenörer är olikt framgångsrikt med att övertyga investerare och resultat kommer också att hjälpa investerare att utvecklar förmågan att förstår hur känslor och gruppdynamiken påverkar investeringsbeslut.