Emotionsreglering, motivation, psykisk hälsa och risk för skador hos unga elitidrottare

Doktorandprojekt Projektet ska öka kunskapen om riskfaktorer för psykisk ohälsa hos unga elitidrottare, vilket kan användas för att utforma preventionsprogram riktade till den här gruppen.

Elitidrottare som går på gymnasiet ställs inför höga krav då de försöker hantera både sin idrottskarriär och sina akademiska studier. För att hjälpa till att hantera dessa krav kan emotionsreglering vara central. Emotionsreglering utvecklas dock inte i ett vakuum, och deras sociala miljö, i form av tränare och kamrater, kan påverka denna förmåga. Denna avhandling studerar mekanismerna för hur emotionsreglering påverkar mental hälsa på kort och lång sikt, hur den påverkas av coaching och hur den påverkas av utmaningar som idrottsskador, samt hur den påverkar idrottsdeltagande och prestation.

Forskarstuderande

Fredrik Regborn
Forskarstuderande

Projektöversikt