Elevers kommunikationsutveckling i ett matematikklassrum
Forskningsprojekt
Vilken typ av aktiviteter kan utformas för att främja elevers kommunikationsförmågor inom matematikundervisning i årskurs 4.
Projektet bygger på design av aktiviteter som syftar till att främja utvecklingen av kommunikationsförmågor hos elever inom ramen för matematikundervisning i årskurs fyra. Studien består av ett antal successiva aktiviteter som beaktar pedagogiska och didaktiska behov som uppkommer och förändras över ett helt läsår. Syftet är att förstå de många komplexa aspekterna av det dynamiska samspel som uppkommer i klassrummet när elever i olika grad deltar i aktiviteter som är designade med utgångspunkt i aktivitetsteori. Kontakter och relationer mellan deltagarna är också av intresse.
Projektöversikt
Projektperiod:
2009-08-12 –
2010-06-17
Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet
Projektet bygger på design av aktiviteter som syftar till att främja utvecklingen av kommunikationsförmågor hos elever inom ramen för matematikundervisning i årskurs fyra. Studien som är longitudinell består av ett antal successiva aktiviteter som beaktar pedagogiska och didaktiska behov som uppkommer och förändras över ett helt läsår. Studien syftar till att förstå de många komplexa aspekterna av det dynamiska samspel som uppkommer i klassrummet när elever i olika grad deltar i aktiviteter som är designade med utgångspunkt i aktivitetsteori. Kontakter och relationer mellan deltagarna i den pågående processen är också av intresse i projektet.