Forskningsprojekt Idag genomförs stora internationella studier där matematikkunskaper för elever från olika länder jämförs. Resultaten från dessa studier har stort genomslag och påverkar politiska beslutsfattare och det är därför viktigt att de är rättvisande.
Forskning visar att samma matematikuppgift på två olika språk inte självklart mäter samma kunskaper, till exempel kan elever med olika språk men med samma matematiska förmåga ha olika stor chans att lösa en uppgift korrekt. Ibland beror skillnaderna på misstag när uppgifterna översätts, men kan också orsakas av inneboende egenskaper hos de språk som uppgifterna formulerats i. Det kan till exempel handla om att vissa ord inte kan översättas ordagrant. Projektet undersöker PISA-uppgifter på tre språk för att avgöra om egenskaper hos språken påverkar uppgifternas krav på läsförmåga hos lösaren.
Riksbankens Jubileumsfond, 2014-2016: 3 489 000 kr
Cris Edmonds-Wathen, PhD, postdoc
Debbie Michels, Projektassistent
Referensgrupp
Caroline Liberg, Professor
Candia Morgan, Professor
Sara Rezat, PhD
Sebastian Rezat, Professor