Digitala tvillingar som möjliggörare för deltagande skogsplanering

Forskningsprojekt En digital tvilling är en virtuell representation av fysiska objekt, ständigt uppdaterad med realtidsdata. Den påverkar det fysiska objektet och möjliggör simulering av olika beslut och deras konsekvenser. Inom industri och särskilt Industri 4.0 är digitala tvillingar vanligt förekommande, men inom skogsbruket är användningen fortfarande i sin början. Viktiga frågor är hur digitala tvillingar kan stödja skoglig planering och inkludera aktörer med olika intressen i den svenska skogen.

Detta projekt syftar till att kartlägga forskning och utveckling, förstå aktörers behov och skapa underlag för prototyparbete, samt öka medvetenheten om digitala tvillingars potential för förbättrad kommunikation inom och utanför skogsbruket. Du kan läsa mer om projektet på den engelska sidan.

Projektansvarig

Daniel Nylen

Projektöversikt

Projektperiod:

2023-02-01 2027-01-31

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för informatik

Forskningsområde