"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Digitala bedömningsverktyg för förbättrad preklinisk tandläkarutbildning: En utvärdering av deras effekt på studenters lärande och färdigheter

Doktorandprojekt Detta doktorandprojekt undersöker hur digitala bedömningsverktyg kan hantera utmaningar med subjektiva bedömningar i preklinisk undervisning och förbättra både studenters lärande och patientsäkerheten.

Bedömning av den prekliniska tandläkarutbildningen är avgörande för att säkerställa att studenterna besitter de färdigheter som krävs för patientbehandling. Idag bedöms studenternas prestationer av kliniska handledare detta kan leda till att bedömningarna blir subjektiva och inkonsekventa, vilket potentiellt kan bidra till otillräckliga manuella färdigheter hos studenterna. Digitala verktyg har globalt introducerats i preklinisk tandläkarutbildning för att hantera dessa utmaningar och erbjuder mer objektiva, exakta och standardiserade bedömningar.

Projektansvarig

Malin Brundin
Universitetslektor, specialistutbildad tandläkare
E-post
E-post
Telefon
090-785 61 95

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2024-02-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för odontologi

Forskningsområde

Odontologi

Projektbeskrivning

Detta doktorandprojekt undersöker hur det digitala verktyget Dental Teacher kan förbättra tandläkarutbildningen genom att stärka studenters bedömningsförmåga, beslutsfattande och kliniska färdigheter. Forskningen fokuserar på att jämföra traditionella visuella bedömningar med användningen av Dental Teacher för att utvärdera tandpreparationer. Genom att införa en standardiserad digital mall strävar projektet efter att förbättra tillförlitligheten och objektiviteten i bedömningarna, både för lärare och studenter.

Studenternas förmåga att utvärdera och utveckla sina kliniska färdigheter är en central del av studien. De bedömer kvaliteten på tandpreparationer och fattar beslut om nödvändiga justeringar, med stöd av återkoppling och vägledning från Dental Teacher. Verktygets potential som stöd i beslutsfattandet undersöks vidare genom enkäter och intervjuer, med förhoppning om att ge insikter om studenternas lärandeupplevelser.

Projektet undersöker också hur användningen av Dental Teacher påverkar kliniskt resonemang och samarbete vid behandling av riktiga patientfall. Studenter analyserar patientdata, inklusive kliniska foton och skanningar, för att diskutera behandlingsalternativ och terapeutiska val. Genom att analysera dessa diskussioner syftar projektet till att fastställa hur digitala verktyg kan förbättra läranderesultat, främja bättre beslutsfattande och i slutändan höja kvaliteten på patientvården.

Det primära målet med detta doktorandprojekt är att utvärdera effekten av digitala bedömningsverktyg i studenternas lärande och digitala bedömningsverktygs potential att förbättra resultaten i den prekliniska tandläkarutbildningen.

Senast uppdaterad: 2025-01-02