"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Didaktisk innovation: Använding av GAI-verktyg i gymnasiets engelskundervisning

Forskningsprojekt Praktiknära forskning i samverkan

Samarbete mellan forskare och språklärare vid Maja Beskowgymnasiet (MBG) för att tillsammans utforska de didaktiska utmaningarna och möjligheterna som de tekniska innovationerna ger upphov till.

Projektansvarig

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2025-01-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för språkstudier

Projektbeskrivning

Syfte och mål

Under senare år har ny teknik utvecklats som i grunden kan förändra både lärar- och elevrollen i skolan och det handlar i stor utsträckning om verktyg baserade på generativ artificiell intelligens (GAI). Det är i första hand utvecklingen av storskaliga språkliga modeller som fått ett brett genomslag bland användare som kan användas t ex för att förbättra texter av olika slag. Bland dessa märks exempelvis ChatGPT, Instatext och Paperpal där vissa marknadsförs specifikt som verktyg för att minska klyftan mellan första- och andraspråksanvändare av engelska.

På gymnasiet finns en utbredd oro bland lärare att eleverna använder dessa verktyg som en genväg för att på ett snabbt och enkelt sätt lösa uppgifter men utan att engagera sig i aktiviteter som leder lärandet framåt. Av den anledningen finns ett önskemål från skolhuvudmännen i bl a Umeå att utveckla ett samarbete mellan universitet och skola där möjligheterna med GAI kan undersökas närmare i en klassrumskontext. Detta projekt innebär ett samarbete mellan forskare och språklärare vid Maja Beskowgymnasiet (MBG) för att tillsammans utforska de didaktiska utmaningarna och möjligheterna som de tekniska innovationerna ger upphov till. Samtidigt ligger projektets fokus i linje med Lärarhögskolans pågående satsning SKRIVUM som strävar efter att utveckla lärarstudenters skrivande inom ramen för de olika lärarutbildningarna.

Inom ramen för projektet vill vi uppmuntra eleverna att i stället för att automatgenerera svar på uppgifter snarare använda verktygen som hjälpmedel att förbättra texter och utveckla den egna skrivförmågan på engelska. En utmaning när man använder sådana verktyg detta ändamål är att bedöma om föreslagna förbättringar har avsedd innebörd och om de är lämpliga stilistiskt. Precis som med grammatikkontroll som under lång period funnits i ordbehandlingsprogram måste användaren ha kompetens att bedöma om förslagen är riktiga och rimliga. Därför har särskilt viktigt att undersöka hur den ökande användingen av avancerade GAI-motorer som föreslår språkliga förbättringar påverkar hur elever skapar, redigerar och polerar sina andraspråkstexter på engelska. Den nya GAI-tekniken kan alltså användas för att diagnostisera vilka typer av språkliga färdigheter som eleverna tillägnat sig och ge lärarna värdefull information om vilka didaktiska insatser som krävs för att planera undervisningen. Det vill säga, GAI-motorer väcker frågor om hur den nya tekniken kan användas på innovativa sätt för att utveckla didaktiken för undervisning i skrivande på engelska, hur elever förhåller sig till GAI-motorer och hur dessa förhåller sig till kognitiva aspekter av skrivprocessen. Ytterligare en fråga väcks angående användningen av GAI för att förbättra skrivande på engelska, och det är, kan en förbättring av didaktiken för skrivande på engelska som använder GAI leda till förbättrad skrivförmåga och därmed en minskning av användningen av GAI?

Medverkande skolhuvudman: Umeå kommun

Om ULF

ULF -utbildning, forskning och lärande - och är en verksamhet ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.

Läs mer om ULF

Senast uppdaterad: 2025-02-04