Det internationella ledarskapsprojektet om framgångsrika skolor

Forskningsprojekt I det internationella projektet "The International Successful School Principalship Project" strävar forskare efter att identifiera kvaliteter, egenskaper och kompetenser hos framgångsrika skolledare.

Grundare och koordinator: Christopher Day, Professor, University of Nottingham

Projektansvarig

Olof Johansson

Projektöversikt

Projektperiod:

2001-01-01 2025-12-31

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Centrum för skolledarutveckling, Samhällsvetenskapliga fakulteten

Forskningsområde

Pedagogik, Utbildningsvetenskap

Projektbeskrivning

Det här är ett unikt internationellt projekt som strävar efter att identifiera kvaliteter, egenskaper och kompetenser hos framgångsrika skolledare som arbetar under olika förhållanden. Forskning som har genomförts inom ramen för International Successful School Principalship Project (ISSPP) har identifierat fyra områden som framgångsrika ledare ägnar sig åt:

1. Setting directions – rörelseriktning, vision, utveckling, förväntningar
  2. Developing people – stimulera, stödja, utveckla personalen
  3. Designing the organisation – skapa struktur, forma kultur, bygga samverkan
  4. Managing the teaching and learning programme – undervisning och lärande

Projektet har genomfört två olika forskningsfaser, den första studerade utvalda framgångsrika skolor via case studie-metoden och i en andra fas gick forskarna tillbaka till dessa skolor efter fem år. Nu planeras projektets tredje forskningsperiod där vi ska studera skolor som underpresterar i relation till förväntade resultat.

Projektet finns idag i 20 länder och har producerat flera artiklar och böcker. Projektets hemsida finns vid universitetet i Oslo och nås via http://www.uv.uio.no/ils/english/research/projects/isspp/.

Senast uppdaterad: 2022-11-02