COVID-19-åtgärders inverkan på moralisk skada hos vårdpersonal: en jämförelse mellan Nederländerna, Brasilien och Sverige

Forskningsprojekt

Projektansvarig

Jan Grimell

Projektöversikt

Projektperiod:

2024-11-01 2026-11-30

ZonMw (Nederländerna)

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Sociologiska institutionen

Forskningsområde

Sociologi

Projektbeskrivning

Healthcare Ethics Research Group vid Radboud University Medical Center koordinerar och genomför ett internationellt projekt om effekterna av COVID-19-åtgärder på moraliska erfarenheter hos vårdgivare som arbetade i frontlinjen under pandemin. Centralt i denna forskning är begreppet ’moralisk skada’ (eng. ’moral injury’), som syftar på bestående känslor av skuld, skam eller svek med mera som vårdgivare har upplevt som ett resultat av intensiva händelser under covid-19-pandemin. Detta projekt jämför nederländsk covid-19-policy med den i Brasilien och Sverige, med syftet att få insikt i hur olika åtgärder i olika kulturella sammanhang påverkar moralisk skada bland vårdgivare i frontlinjen. Projektet undersöker först hur vårdgivare och policyer framställs i policydokument och journalistiska källor. Utifrån detta genomförs intervjuer med vårdgivare som arbetade i frontlinjen under covid-19. Slutligen genomförs en nationell undersökning i Nederländerna, Brasilien och Sverige för att kartlägga hur många vårdgivare som upplever moralisk skada.

Projektgruppen omfattar sju forskare från Nederländerna, Brasilien och Sverige, som tillsammans utgör ett multidisciplinärt team. Ytterligare tre postdoktorer kommer att rekryteras i Sverige, Brasilien och Nederländerna, och arbeta med forskningen under ledning av sina respektive nationella ’principal investigators’ (PI:s) vid Umeå universitet, Universidade Federal de São Paulo respektive samt Radboud University Medical Center.

Senast uppdaterad: 2024-09-20