Benämningar på klädesplagg och skodon i finsk slang från 1890 till idag

Forskningsprojekt Den finska slangen uppstod ca 1890 och till idag har hundratals benämningar på kläder och skor uppsått. Syftet är att forska i benämningarnar ursprung, hur de bildats och hur de används.

Den finska slangen innehåller hundratals olika benämningar på kläder opch skor. Ett antal av dessa är mycket gamla men används fortfarande. Andra har försvunnit och nya föds fortlöpande. Syftet med detta projekt är att undersöka i slangbenämningarnas ursprung, hur benämningarna har bildats och hur de används. Materialet har samlats in ur den stora finska slangordboken Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii (2000) av Heikki och Marjatta Paunonen.

Projektöversikt

Projektperiod:

2007-12-14 2010-12-31

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för språkstudier

Forskningsområde

Moderna språk

Projektbeskrivning

Korpuset som används i projektet Benämningar på klädesplagg och skodon i finsk slang från 1890 till idag består av hundratals benämningar som excerperats ur den stora finska slangordboken Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii (2000) av Heikki och Marjatta Paunonen. Forskning i detta material koncentreras i första hand på benämningarnas ursprung, bildning och användning. I forskningen kommer också bl a samhällsliga och kulturhistoriska händelser och modetrender att beröras.

Nyckelord: finsk slang, slangbenämningar på kläder och skor, kvantitativ forskning

Senast uppdaterad: 2019-09-18