Forskningsprojekt
Projektet syftar till att stärka ungdomars personliga utveckling genom att optimera deras psykosociala färdigheter för att klara satsning på både idrott och studier på ett tillfredsställande sätt.
Projektet baseras på en enkätstudie med idrottsstudenter mellan 15 och 18 år som deltar i program för dubbla karriärer i Sverige. Enkätstudien synliggör vad som är viktigt för att klara idrott och studier i ett socialt och psykologiskt perspektiv utifrån elevernas uppfattningar. Tillsammans med övriga länder utvecklas en interaktiv applikation som kan användas som stöd av idrottselever, och icke-idrottande ungdomar, i sin vardag. Be Like an Athlete (BLA) är ett EU Erasmus+ projekt med fem länder; Portugal, Sverige, Spanien, Irland och Italien.
Koordinator
Teresa Paula Dias Figueira FigueiraUniversity Institute of Maia
University of ISMAI /IPMAIA Portugal, University of Limerick (UL) Irland, The Portuguese Institute of Sport and Youth (IPDJ), Portugal, The National Council of Physical Education Professionals Associations (CNAPEF) Portugal, The General Council of Professional Associations of Physical Education and Sports (Consejo COLEF) Spain and Associazione Sportiva Dilettantistica Margherita Sport e Vita Basket (MSV BASKET), Italien
Projektbeskrivning
Be Like an Athlete (BLA) är ett EU Erasmus+ projekt med fyra länder; Portugal, Sverige, Spanien, Irland och Italien.
BLA syftar till att stärka ungdomars personliga utveckling genom att optimera deras psykosociala färdigheter för att klara satsning på både idrott och studier på ett tillfredsställande sätt.
Projektet baseras på en enkätstudie med idrottsstudenter mellan 15 och 18 år som deltar i program för dubbla karriärer i Sverige. Enkätstudien synliggör vad som är viktigt för att klara idrott och studier i ett socialt och psykologiskt perspektiv utifrån elevernas uppfattningar. Tillsammans med övriga länder utvecklas en interaktiv applikation som kan användas som stöd av idrottselever, och icke-idrottande ungdomar, i sin vardag.
Projektet involverar ett gränsöverskridande och tvärvetenskapligt team, som inkluderar deltagare med expertis inom flera områden, såsom tillämpad idrottspsykologi, idrottspedagogik, idrott- och hälsa, sociologi, datavetenskap och vetenskapliga forskningsmetoder.
Projektets mål
Det finns sju mål:
i. Att förbättra och balansera idrotts- och skolresultat för ungdomar som deltar i dubbla karriärsprogram;
ii. Att minska antalet ungdomar som avslutar sitt idrottsdeltagande;
III. Att förbättra ungdomars socio-psykologiska kompetenser;
iv. Att i varje partnerland upprätta en socio-psykologisk profil för idrottsstudenter som deltar i dubbla karriärprogram;
v. Upprätta en gemensam socio-psykologisk profil för idrottsstudenter som deltar i dubbla karriärprogram från alla partnerländer;
vi. Att kommunicera den etablerade socio-psykologiska profilen genom ett interaktivt verktyg (mobilapplikation) och pedagogiskt material (riktlinjer, workshops, sociala nätverk och en webbplats) i idrotts- och skolsammanhang;
vii. Att utveckla hållbara och skalbara utvärderingsmekanismer inom idrotts- och skolgemenskaper rörande socio-psykologiska kompetenser.
Enkätstudie
Projektet inleds med en enkätstudie för konstruera en socio-psykologiska profil där analysen av resultaten kommer att utgöra underlag för vidare utveckling och implementering av digitala, interaktiva och pedagogiska verktyg som ger eleverna ett stöd i vardagen.
Planerade aktiviteter
Projektet resulterar i en socio-psykologisk profil-enkät, en socio-psykologisk profil (nationell och transnationell), en BLA Mobil Applikation samt en BLA digital e-Bok.