"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Att utveckla studenters professionella förhållningssätt: Effektiva praktiker i läkarutbildning.

Forskningsprojekt Hur lär vi oss att vara professionella? Detta projekt studerar blivande läkare och deras undervisning i professionellt förhållningssätt. Genom närstudier av undervisning på läkarprogrammet ska projektet försöka svara på frågan om vad som verkligen fungerar när det gäller att utveckla studenternas förmåga till empati, respektfullt bemötande och etiskt förhållningssätt.

Detta projekt undersöker hur professionellt förhållningssätt undervisas i läkarutbildningen, med fokus på empati, respektfullt bemötande och etiskt beslutsfattande. Med utgångspunkt i praktikteori studeras de villkor som formar lärandet och försöker svara på frågan om vilka undervisningsmetoder som verkligen ger effekt. Målet är att ge insikter i hur professionellt förhållningssätt bäst kan utvecklas för att förbereda studenter för verkliga utmaningar.

Projektansvarig

Ola Lindberg
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 68 67

Projektöversikt

Projektperiod:

2025-01-01 2027-12-31

Finansiering

Umeå universitet

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Pedagogiska institutionen

Projektbeskrivning

Varför studera professionellt förhållningssätt?

Projektet utforskar hur utbildning i professionellt förhållningssätt kan organiseras inom utbildningar som leder till kontaktyrken. Som ett exempel studeras läkarutbildning och läkaryrket, där empati, respektfullt bemötande och förmågan att fatta snabba beslut är avgörande. Trots den uppenbara vikten av ett professionellt förhållningssätt, råder det stor oenighet om hur denna egenskap bäst kan förmedlas och utvecklas inom utbildning.

Syfte och forskningsfrågor

Genom att använda praktikteori som utgångspunkt siktar detta projekt på att belysa de sociala och materiella sammanhang där lärande av professionellt förhållningssätt sker. Tre centrala forskningsfrågor ställs: Vilka förutsättningar för lärande finns i utbildningspraktiken? Vilka lärandeutfall kan identifieras? Och hur bidrar dessa förutsättningar, både individuellt och tillsammans, till önskvärda utfall som utvecklar studenters professionella förhållningssätt?

Metoder

Projektet använder en kvalitativ jämförande utvärdering (QCE) för att analysera fyra fallstudier av simuleringsövningar inom läkarprogrammet. Med en kombination av kvalitativa och kvantitativa metoder (observationer, enkäter och intervjuer) ska projektet identifiera vilka lärandeaktiviteter som är mest effektiva för att utveckla studenters professionella förhållningssätt. QCE integrerar data från kvalitativa och kvantitativa metoder i en analys som visar vilka förutsättningar som kan identifieras i önskvärda (och icke önskvärda) resultat.

Vad ska projektet uppnå?

Förväntade resultat av projektet inkluderar empiriska insikter i hur professionellt förhållningssätt bäst kan utvecklas, specifikt genom att identifiera viktiga förutsättningar, och effektiva strategier och lärandeaktiviteter givet dessa förutsättningar.

Senast uppdaterad: 2025-02-03