"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Språkdidaktik och pedagogiskt arbete

Inom språkdidaktik och pedagogiskt arbete studerar forskarna lärande av, och undervisning i, språk och språkliga färdigheter utifrån bland annat kognitiva, sociala, kulturella och utbildningsvetenskapliga perspektiv.

Aktuellt

Lågstadiebarn redovisar vid whiteboard.
Flerspråkighet som norm i undervisningen och lärarutbildningen

Carla Jonsson, professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för språkstudier, skriver på Humtankar.

Böcker på ett bord på Kunskapsveckan
Modersmålsundervisning en kunskapsresurs för samhället

"Att barn och elever ges möjlighet att bevara och utveckla sina språk är centralt för deras skolframgång"

Pär Sehlström
Skrivande och läsförmåga spelar stor roll för gymnasielevers betyg

Ny avhandling lyfter vilka faktorer som krävs för att öka gymnasieelevers chanser att klara sina studier.

Områden

Flerspråkighet i undervisning

Området fokuserar på forskning om flerspråkighet i olika utbildningskontexter (förskola, grundskola, gymnasium, svenska för invandrare, lärarutbildning) och i olika undervisningsämnen (t.ex. modersmålsundervisning). Flera av projekten utgår ifrån att såväl lärare som elever i olika utbildningskontexter har språkliga repertoarer där många olika språkliga resurser ingår.

Svenska som andraspråk

Forskningen inom fältet svenska som andraspråk är i stor utsträckning inriktad mot vuxnas andraspråksutveckling och belyser bland annat kopplingar mellan litteracitet i vardagsliv och utbildningskontexter.

Undervisning vid språk-, läs- och skrivsvårigheter

Vid Institutionen för språkstudier pågår forskning om hur man kan utveckla undervisningspraktiken för elever med inlärningssvårigheter. I ett pågående projekt undersöks läsundervisningsmetoder för elever med avkodningssvårigheter i åk 2 och 4. I tidigare projekt har undervisningsmetoder i ordförståelse utvärderats för elever med språkstörning och undervisningsmetoder i skrivande för elever med intellektuell funktionsnedsättning. 

Deltagande forskning

Deltagande forskning bedrivs i samverkan med skolor och lärare. Två viktiga kännetecken för deltagande skolforskning är att den är dels praktiknära, dels deltagande. Det praktiknära handlar om att den forskning som görs i skolan ska vara relevant för skolan, den ska vara nära den praktik som forskningen handlar om. Den deltagande aspekten av forskningen tar fasta på att den forskning som görs i skolan också ska göras med skolan, inte bara i skolan och den kan därmed beskrivas som deltagande.

Skrivdidaktik

Den skrivdidaktiska forskningen har olika inriktningar, såväl mot grundutbildning som högre utbildning. I ett nytt projekt – Kommer skrivandet någonsin att bli detsamma? Om AI, skrivprocesser och skriftpraktiker i högstadiet – undersöks hur AI påverkar skrivprocesser och skriftpraktiker bland 13–15-åringar i grundskolan med fokus på vilka skriftpraktiker som utvecklas, hur undervisningen påverkas, relation mellan skribent och teknologi och påverkan på skrivprocessen. Tidigare projekt har haft såväl kognitivt perspektiv, med exempelvis key stroke logging, som sociokulturellt perspektiv på skrivande och skrivundervisning. 

Didaktik i främmande språk

Ett tidigare projekt inom skolforskning visade att svenska elever övar för lite på att prata spanska i skolan. En övergripande fråga som studierna söker svar på är hur kan det komma sig att eleverna inte är bättre på att prata, när vi sedan länge har kommunikativ inriktning på främmandespråksundervisningen i Sverige. 

Läraryrket

Forskningsområdet inkluderar till exempel läraryrket och lärares professionalism, kritisk pedagogik, det flerspråkiga klassrummet, policy- och läroplansstudier samt diskursanalys.

Forskningsprojekt

Kommer skrivandet någonsin att bli detsamma?

Om AI, skrivprocesser och skriftpraktiker i högstadiet

Tid 31 januari 2024 till 31 december 2027
Typ av projekt Forskningsprojekt
Modersmål, minoriteter och språklig heterogenitet:

Undervisningsformer och praktiker i förskola och skola med fokus på litteracitet

Tid 1 januari 2022 till 31 december 2024
Typ av projekt Forskningsprojekt
Engelskundervisning för nyanlända i Sverige
Tid 1 augusti 2020
Typ av projekt Doktorandprojekt
Ordförrådsutveckling i språkklassrummet
Tid 1 augusti 2018
Typ av projekt Doktorandprojekt

Forskargrupper

Forskargruppen Flerspråk
Flerspråk är ett nätverk av forskare med fokus på tvåspråkig och/eller flerspråkig kommunikation.
LITUM
Läsande och skrivande pågår under en stor del av människors vakna tid i en mängd olika kontexter, på en mängd olika språk och med olika syften. Und...

Våra forskare

Annika Norlund Shaswar
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 51 13
Carla Jonsson
Professor
E-post
E-post
Telefon
090-786 61 96
Elisabeth Nilsson
Universitetsadjunkt
E-post
E-post
Telefon
090-786 65 20
Eva Lindgren
Professor
E-post
E-post
Telefon
090-786 95 84
Erika Sturk
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 53 97
Hampus Holm
Universitetsadjunkt
E-post
E-post
Karyn Sandström
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 96 16
Magnus Haney
Doktorand
E-post
E-post
Telefon
090-786 54 87
Maria Levlin
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 90 94
Vesna Busic
Universitetsadjunkt
E-post
E-post
Telefon
090-786 57 19
Yeo-Ae Yoon
Doktorand
E-post
E-post
Telefon
090-786 94 61
Yvonne Knospe
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 76 35
Mai Trang Vu
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 67 60