National e-Infrastructure for Aging Research (NEAR)

Forskningsinfrastruktur Den nationella forskningsinfrastrukturen NEAR möjliggör användningen av databaser från stora och longitudinella befolkningsbaserade studier om åldrande och hälsa i Sverige.

Om NEAR

NEAR grundades 2018 för att främja och stöda åldrandeforskning genom att möjliggöra användningen av longitudinella befolkningsbaserade data från framstående svenska kohortstudier om åldrande och hälsa.

NEAR:s uppdrag är att stödja högkvalitativ åldrandeforskning genom att tillhandahålla storskalig hälsodata med samma kvalitet och detaljrikedom som i enskilda befolkningsbaserade studier.

NEAR har som mål att:

• främja och underlätta åldrandeforskning i Sverige
  • öka nationellt såväl som internationellt utbyte och samarbete
  • förbättra kvaliteten och generaliserbarheten av forskningsresultat

Det slutgiltiga målet är att kunna identifiera hållbara interventionsstrategier för bättre hälsa och utveckla mer effektiv vård för den äldre delen av befolkningen.

NEAR är ett samarbete mellan åtta svenska universitet: Karolinska Institutet, Göteborgs universitet, Lunds universitet, Umeå universitet, Jönköping University, Blekinge Tekniska Högskola, Uppsala universitet och Stockholms universitet.

NEAR består av 15 databaser som innehåller omfattande biomedicinska, kliniska, sociala och psykologiska hälsodata från cirka 90 000 äldre vuxna som har följts under 12 till 52 år.

NEAR samarbetar med infrastrukturerna Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe-Sweden (SHARE-Sweden) från CORS-infrastrukturen som Umeå universitet är värd för.

Tillgänglighet

Vänligen besök NEAR-plattformen för mer information om de studier och variabler som ingår, samt NEAR:s webbplats för mer information om hur man ansöker om tillgång till NEAR-data.

Externa finansiärer

Senast uppdaterad: 2024-08-09