Gas Isotope Ratio Mass Spectrometry (IRMS) Facility

Forskningsinfrastruktur Plattformen för Gas Isotope Ratio Mass Spectrometry (IRMS) är en öppen infrastruktur vid Isom erbjuder unik och mycket känslig detektion av gasformiga substanser och deras stabila isotopologer både i gas- och vätskefas, och gör detta från ett brett spektrum av prover från miljön eller från biologiska system.

Om IRMS

Plattformen för Gas Isotope Ratio Mass Spectrometry (IRMS) är en öppen infrastruktur vid Institutionen för Kemi (Umeå universitet). Den erbjuder unik och mycket känslig detektion av gasformiga substanser och deras stabila isotopologer både i gas- och vätskefas, och gör detta från ett brett spektrum av prover från miljön eller från biologiska system. Vår toppmoderna IRMS-instrument (DELTA V Plus) är ansluten till olika membraninloppsprovkammare, vilket möjliggör tidsupplöst övervakning av gaser i gasformiga, flytande eller fasta prover. Dessa tidsupplösta analyser med membraninloppsmasspektrometri (TR-MIMS) tillåter online-detektion av gaser (såsom H2, CO, CO2, N2, N2O, O2, etc.) och deras isotopologer. Bland dess många applikationer har vår TR-MIMS-uppställning specifikt visat sig vara ett viktigt och kraftfullt forskningsverktyg för studier inom växtvetenskaper som fotosyntes, växtfysiologi och andning.

Tjänster

Plattformen har som mål att tillgängliggöra expertis och IRMS-tjänster till lokala, nationella och internationella forskare (både inom akademi och industri). Tjänsterna passar för studier som kräver online-övervakning av olika gaser och deras isotopologer i komplexa reaktionsblandningar under tidsintervall från sekunder till dagar. Plattformen är öppen både för analyser och samarbeten, i mån av tillgänglighet och tid.

Tillgänglighet och bokning

För mer information om faciliteten och dess utrustning, våra tjänster och hur du kommer i kontakt med oss, vänlig besök IRMS webbsida: http://irms.chem.umu.se/

Dmitry Shevela
Staff scientist