Forskargrupp
Utbildningssociologi är en gren av sociologin som studerar utbildningens roll i samhället, inklusive hur utbildningssystemet fungerar och hur det påverkar och påverkas av sociala strukturer och processer.
Detta inkluderar undersökningar av hur utbildning reproducerar eller förändrar sociala ojämlikheter, hur sociala faktorer som klass, kön, etnicitet och kultur påverkar utbildningsmöjligheter och resultat, och hur utbildningsinstitutioner och politik formar och formas av samhälleliga normer, värderingar och maktförhållanden.
Utbildningssociologer undersöker frågor som:
Hur påverkar socioekonomisk status en individs utbildningsmöjligheter och prestationer?
På vilka sätt förstärker eller utmanar utbildningssystemet existerande sociala hierarkier?
Hur bidrar utbildning till socialisation och överföring av kulturella normer?
Vilken roll spelar skolan i individers identitetsutveckling?
Kort sagt, utbildningssociologi analyserar samspelet mellan utbildning och samhälle ur ett kritiskt och systematiskt perspektiv.