"False"
Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
Bibliotek
För medarbetare
Logga in
Student
Alla studenter måste byta lösenord efter 7 maj.
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English site
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Sök i regelverket
Huvudmenyn dold.
Logga in
Student
Alla studenter måste byta lösenord efter 7 maj.
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English
Start
Forskning
Umeå forskningsmiljö för de samhällsorienterande ämnenas didaktik (UmSOD)
Du är här:
Pågående forskning
Pågående forskning
Publikationer
2024
Controversial issues in social study subjects:: conveying values and facilitating critical thinking
Ethics and Education
Lindström, Niclas
2024
Hur görs frågor kontroversiella?
Att undervisa om kontroversiella frågor: didaktiska utmaningar och möjligheter
, Malmö: Gleerups Utbildning AB 2024 : 67-78
Lindström, Niclas
2024
Religionskunskap
Utbildningshistoria: en introduktion
, Lund: Studentlitteratur AB 2024 : 251-265
Lindström, Niclas; Lindmark, Daniel
2023
Att balansera uppdragen att förmedla och kritiskt granska värderingar: en empirisk fallstudie
Mellan kunskap och fostran: en bok om syfte och mål med skolans undervisning om etik
, Lund: Studentlitteratur AB 2023 : 31-42
Lindström, Niclas
2022
Moral Taste and Moral Education: An Interview Study
Athens Journal of Education
, Aten: Athens Institute for Education and Research (ATINER) 2022, Vol. 9, (3) : 365-376
Lindström, Niclas; Samuelsson, Lars
2022
On how RE Teachers Address the Sometimes Conflicting Tasks of Conveying Fundamental Values and Facilitating Critical Thinking
Athens Journal of Education
, Athens Institute for Education and Research 2022, Vol. 9, (1) : 23-36
Lindström, Niclas; Samuelsson, Lars
2021
Wayfinding Through Disrupting Controversies in the Religious Education Classroom: Teachers’ Views
Education in the North
, Aberdeen: 2021, Vol. 28, (1) : 68-81
Lindström, Niclas; Sullivan, Kirk P H
2020
Controversial Issues and their Role in RE
Conference proceedings: the future of education
, Florence: Filodritto Editore 2020 : 489-493
Lindström, Niclas
2020
On how RE Teachers Address the Sometimes-Conflicting Tasks of Conveying Basic Values and Tools for Critical Thinking
Abstract Book: 22nd Annual International Conference on Education, 18-21 May 2020, Athens, Greece
, Athens: Athens Institute for Education and Research (ATINER) 2020 : 41-41
Lindström, Niclas; Samuelsson, Lars
2019
Etiskt resonerande: smörgåsbord eller verktygslåda?
Religionskunskapsämnet i fokus: utmaningar och möjligheter
, Malmö: Föreningen lärare i religionskunskap 2019 : 148-165
Samuelsson, Lars; Lindström, Niclas
2019
Individualismens betydelse för moral- och etikundervisningen
Religionskunskapsämnet i fokus: utmaningar och möjligheter
, Malmö: Föreningen lärare i religionskunskap 2019 : 115-129
Lindström, Niclas; Samuelsson, Lars
2019
The coddling of the American mind: how good intentions and bad ideas are setting up a generation for failure
Högre Utbildning
, Oslo: Cappelen Damm Akademisk 2019, Vol. 9, (2) : 25-28
Lindström, Niclas
Forskningsprojekt
Kritiskt tänkande, social tillhörighet och demokratiskt deltagande: yrkeselevers medborgarbildning och lärares undervisning
Omsorgsberättelser från mellanstadiet
Språngbrädor och parenteser: Framställningar av frihetstiden och Gustav III:s regeringstid i historiekultur 1870–1990
Att förmedla grundläggande värderingar och verktyg att kritiskt granska ideal, normer och värderingar
Ämnesintegrerad undervisning och bedömning i SO i årskurs 5 och 6
SO-undervisning i skolans tidigare år 1919-2011: kunskapsorganisering och progression
Kontroversiella frågor i samhällsorienterande undervisning: En komparativ ämnesdidaktisk studie
Barn och läroplan. Existentiella frågor och skolans svar
Teaching Rival Histories: History Teachers’ Epistemological Stances and Epistemic Switching
Senast uppdaterad:
2020-02-05