Kort intervju med Jonny Wåger som deltog i symposiet i specialpedagogik 25-26 november. Jonny är doktorand i pedagogik inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han har sedan tidigare en lärarexamen, en fil.kand. i medie- och kommunikationsvetenskap, samt en speciallärarexamen inriktning intellektuell funktionsnedsättning. Jonny har också mångårig erfarenhet som speciallärare i särskolan, läromedelsförfattare och föreläsare inom fältet.
Finns det något du vill lyfta fram som särskilt viktigt/särskilt framträdande efter dagens föreläsningar och diskussioner?
Jonny Wåger, deltagare på symposiet.
BildMalin Andersson
Jag tycker att det var ovanligt hög nivå på föreläsningarna och det jag främst tar med mig är vikten av elevperspektivet i forskning om inkludering. Mitt forskningsintresse handlar om lärande för elever med intellektuell funktionsnedsättning och jag har blivit stärkt i mina tankar om att låta eleverna få sina röster hörda i mina projekt.
Finns det något som du tar med dig från dagens symposium till din egen forskning/ditt egna projekt?
Det är sällan jag läser något vetenskapligt om vad elever tänker, eller känner kring ett fenomen. Det är något jag kommer att arbeta för i mitt avhandlingsprojekt. Tycker även att det var givande att höra om praktiknära forskning, att genom fältstudier undersöka undervisningssammanhang som är framgångsrika gällande både pedagogisk och social delaktighet.