Forskargrupp LICR-programmet inriktas mot det sedan länge kända problemet att utantillärande genom imitation dominerar i matematikklassrum men leder till ytliga kunskaper. Syftet är att undersöka om, hur och under vilka förutsättningar elevers konstruktion av egna resonemang leder till effektivare lärande, och hur undervisning ska utformas för att främja elevers egna resonemang.
LICR-programmet består av ett 40-tal mer eller mindre närliggande avslutade och pågående forskningsstudier av relationer mellan 1) uppgifter, 2) lärar-elevinteraktion, 3) elevers resonemang och 4) läranderesultat. Programmet bygger på resultat från forskningslitteraturen, som visar att undervisning kan utformas så att den stödjer djupare lärande hos elever men även att sådan undervisning är svårare att designa och genomföra än den vanligt förekommande imitativa undervisningen. Ett förslag beskrivs av Brousseau's teori om didaktiska situationer, som hävdar att lärande är mer effektivt om eleverna konstruerar egna lösningar på problem i stället för att imitera givna lösningsmetoder. Resultaten från upprepade studier inom LICR visar att lärande via konstruktion av lösningar kan vara effektivare än lärande via imitation av givna lösningsmetoder.
Yvonne Liljekvist, professor, Karlstads universitet, https://www.kau.se/forskare/yvonne-liljekvist
Jan Olsson, universitetslektor, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation , Avdelningen för matematikens och naturvetenskapens didaktik, Mälardalens universitet, https://www.mdu.se/staff?id=jon08
Hendrik van Steenbrugge, universitetslektor, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet, https://www.su.se/profiles/heva6389-1.459026