Profilområde
Forskningsprofilen lärande i polisiärt arbete är en bred profil som samlar forskning kopplad till utbildning och lärande relevant för polispraktiken och dess utveckling.
Inom profilen behandlas frågor som rör utbildning till polis, övergången mellan studier och yrkesliv samt yrkesverksammas vidareutbildning och professionella utveckling.
Forskning och projekt handlar om hur förutsättningar skapas för lärande och utveckling av professionell kunskap genom undervisning, övning och simulering inom både grund- och vidareutbildning. Förståelse för formella och informella strukturer inom polisorganisationen och hur dessa påverkar förutsättningar för arbete, lärande och utveckling ingår i profilens fokus.
Forskning och utvecklingsprojekt inom profilen bedrivs inom Enheten för polisiärt arbete, i samverkan med andra institutioner vid Umu samt med polisen. En övergripande princip för profilen är att genomföra praktiknära forskning som stärker relationen mellan vetenskap och polisiär verksamhet.
Pågående doktorandprojekt inom profilen
Professionalism som lärandemål inom högre utbildning
Maria Liljeholm-Bång
Projektet syftar till att skapa kunskap om hur förutsättningar för att utveckla professionalism skapas inom polis-, läkar- och socionomutbildningen. Vidare finns ett intresse i att studera bedömningsprocessen av professionalism och professionell utveckling. Detta projekt ska bidra med kunskap till den övergripande frågan om hur professionella kompetenser kan läras och bedömas inom professionsutbildning.