Bild: Ulrika Bergfors
Forskargrupp Historia och utbildningsvetenskap möts på olika sätt i utbildningshistoria och historiedidaktik. Därför kallas området också historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Vi använder den engelska beteckningen History and Education.
Inom forskningsmiljön bedrivs utbildningshistorisk forskning inom teman som fostran av barn och ungdom, minoriteters utbildning och olika skolämnens utformning. Den omfattande forskningen om historieämnets utveckling förenar utbildningshistoriska och historiedidaktiska aspekter. Den historiska dimensionen är även framträdande i forskningen om historieförmedling och historiebruk utanför skolans ram, som behandlar historiens betydelse för skapandet av nationell, etnisk och politisk identitet.
Den samtidsinriktade forskningen innefattar projekt om elevers historieintresse, interkulturell historia och akademisk historieundervisning. Forskningsmiljön utmärks av påtaglig internationalisering och deltar i internationella projekt om bland annat historieböcker, läroboksrevision, historielärarutbildning, populära historietidskrifter, digital historia och debatter om historieundervisning.
Han får priset för långvariga och betydelsefulla insatser på det utbildningshistoriska fältet.
I en ny avhandling undersöker Charlott Wikström Emilia Fogelklous bildningsideal och pedagogiska visioner.
Forskare från fyra kontinenter möttes i Umeå vid ett symposium om historieundervisning.
Ett antal forskningsprojekt leds från Umeå av personer knutna till miljön. Läs mer om vår forskning.
I seminarieserien presenterar vi aktuell utbildningshistorisk och SO-didaktisk forskning.
Här hittar du artiklar, böcker och övriga publikationer av personer med anknytning till forskargruppen.
Tvärvetenskaplig, internationell tidskrift, inriktad på vetenskaplig excellens inom utbildningshistoria.
Han får priset för långvariga och betydelsefulla insatser på det utbildningshistoriska fältet.
Nättidningen Svensk historia uppmärksammar en ny bok av Björn Norlin om Skolagans historia och pedagogik.
Ny bok undersöker undervisning om historiska övergrepp och andra historieförmedlande sammanhang.