"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Didaktik, utbildningshistoria och bedömning

Forskargrupp Inom didaktisk forskning granskas och problematiseras undervisning och lärandeprocesser. Utbildningshistoria och bedömning är två andra framträdande forskningsinriktningar inom detta kunskapsområde.

Presentation

Den didaktiska forskningen inriktas för närvarande framför allt mot formativa lärandeprocesser, SO-didaktik och kollegialt lärande. Härutöver bedrivs forskning på samhällets digitalisering och hur det förändrar villkoren för lärande, ledarskap och organisation både inom lärarutbildning och skola. Ett särskilt intresse i denna forskning är lärarutbildares och skollärares professionella digitala kompetens. Forskning i utbildningshistoria riktas såväl mot skola och annan institutionsbunden utbildning som mot aspekter av undervisning och lärande kopplade till organisationer och professioner utanför skolans värld. Den innefattar bland annat minoriteters skolning, press och media som utbildare, pedagogiska utopier och barns livsfrågor samt kunskapsöverföring och lärande inom centrala samhälleliga gemenskaper såsom familj och föreningsliv. Forskning om bedömning sker sett till bedömning som specifik del av undervisningsprocessen, eller som sammanvävd med övriga aspekter av undervisning. I forskningen kan bedömning utgöra förgrund eller bakgrund. Forskningen, som inbegriper bedömning både för och av lärande, inrymmer också ett intresse för styrning och utvärdering på olika nivåer i utbildningssystemet, de spänningar som finns mellan nivåerna, och exempelvis hur detta påverkar den pedagogiska praktiken.

Inom området bedrivs förutom forskning, en omfattande grund- och fortbildningsverksamhet för lärare samt uppdragsutbildningar inriktade mot skolutveckling. Medarbetare inom området medverkar också i polisutbildningen, personalvetar-, studie- och yrkesvägledar-, psykolog- och samhällsvetarprogrammet, samt även i kurser på A-C nivå, avancerad nivå och forskarutbildning i pedagogik.

Därutöver genomförs externa uppdrag såsom utvärderingar, utbildningar och lokala utvecklingsarbeten i samverkan med skolor, skolhuvudmän och andra organisationer. Vi utför dessutom utvärderings- och utvecklingsuppdrag för kommuner.

Kontakt

Översikt

Forskningsområde

Pedagogik

Medlemmar

Monika Diehl
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 55 87
Anette Edlund
Doktorand
E-post
E-post
Telefon
090-786 75 67
Mari Forsberg
Universitetsadjunkt
E-post
E-post
Telefon
090-786 69 59
Johan Hansson
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 52 81
Katarina Kärnebro
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 56 85
Kristina Ledman
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 67 93
Maria Lindfors
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 76 03
Torbjörn Lindmark
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 98 10
Björn Norlin
Övrig/annan befattning, universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 96 29
Daniel Nyström
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 92 01
Gunilla Näsström
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 52 98
Tord Göran Olovsson
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 62 90
Simon Skog
Doktorand
E-post
E-post
Telefon
090-786 72 51
Lina Spjut
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 71 46
Hanna Stenmark
Doktorand
E-post
E-post
Telefon
090-786 68 74
Josefin Ånger
Doktorand
E-post
E-post
Telefon
090-786 70 02
Senast uppdaterad: 2024-03-11