Forskargrupp Beteendevetenskapliga mätningar är en forskningsprofil som genomför storskaliga, i huvudsak kvantitativa studier av hur studenter eller testpersoner påverkas av att bedömas eller testas, hur betyg, kognitiva förmågor och personlighet påverkar undervisning och lärande och hur högkvalitativa tester och liknande instrument kan utvecklas
Mätning och bedömning av kunskap, färdigheter, förmågor och attityder sker regelbundet i vårt samhälle, och särskilt i relation till utbildning.
Instrumenten och metoderna som används för dessa mätningar, deras tolkning och användning kan ge värdefull information men kan också leda till olika slags konsekvenser för individer, skolor eller för samhället i stort.
Forskningen inom området Beteendevetenskapliga mätningar fokuserar på validitetsfrågor relaterade till sådana instrument, men också på individuella skillnader i lärande och utbildningsnivå och på mätprocesser ur ett mer allmänt perspektiv.
Våra nuvarande forskningsprojekt har olika typer av tillämpningar, till exempel summativa och formativa bedömningar och betygssättning i klassrummet, storskaliga undersökningar, testutveckling, urval till högre utbildning och hur man mäter kognitiva och icke-kognitiva variabler som intelligens, arbetsminnet, motivation , aspekter av empati och attityder.
Studierna inom dessa projekt fokuserar på frågor som hur studenter eller testpersoner påverkas av att bedömas eller testas, hur betyg, kognitiva förmågor och personlighet påverkar undervisning och lärande, hur högkvalitativa tester och liknande instrument kan utvecklas. Dessutom hur befintliga tester fungerar i praktiken, om storskaliga tester eller undersökningar verkligen uppfyller deras syften, hur latenta variabler kan identifieras och mätas och hur ett rättvist urval till slutna studieplatser ska utformas.
Forskningen har stor betydelse för utbildning och samhällsvetenskap, både nationellt och internationellt, och bidrar med ny kunskap från empiriska resultat, men också nya metoder för utveckling av teori och metodik för analys av storskalig data. Forskningsmiljön erbjuder bred kompetens och omfattande kunskap inom området utbildningsmätning. Flera av våra forskningsprojekt har en tvärvetenskaplig profil med forskare och forskningstraditioner inom utbildning, psykologi och psykometri i samarbete.
Institutionen har sedan många år ett avtal om att utveckla det svenska skolastiska skicklighetstestet, SweSAT och de nationella testerna i matematik och naturvetenskap för svenska grundskolor.
Gynnas eller missgynnas vissa grupper av högskoleprovets utformning?