Forskargrupp ARED:s arbete utgår från ett gemensamt intresse för utbildning med utgångspunkt i skolans, lärarutbildningens och samhällets digitalisering.
Teoretiskt och empiriskt rör ARED:s utbildningsvetenskapliga forskning skola och lärarutbildning, policy och styrdokument, ämnesundervisning och lärande samt värdegrund och identitetsskapande. Forskningen utförs för närvarande inom tre delområden:
1. Lärarutbildning och lärarblivande
2. Utbildningspolicy, skolutveckling och skolans professioner
3. Identitet och sociala värden
Varje delområde behandlar forskningsfrågor som är möjliga att studera i olika empiriska sammanhang, vilket innebär att kunskapsbidrag inom ett delområde kan få betydelse för forskningen inom de andra områdena.
Exempel på forskningsfrågor:
ARED:s och dess medlemmar är aktiva i tre nationella forskarskolor finansierade av Vetenskapsrådet som på olika sätt har bäring på utbildning med utgångspunkt i skolans, lärarutbildningens och samhällets digitalisering. För ytterligare information se: https://graderesearch.umu.se/