"False"
Skip to content
umu.se
For students
Library
For staff
Login
Students
All students must change their password since 7 May.
Edit
Edit content at umu.se
Svensk webbplats
Search
Menu
X close menu
Menu
Search
Search within:
Search within:
All
Education
Research
Staff
Student web
News
Other search services
Find courses and programmes
Library search tool
Search the legal framework
Main menu hidden.
Login
Students
All students must change their password since 7 May.
Edit
Edit content at umu.se
Svenska
Katarina Kärnebro
0000-0003-1013-3184
Contact
E-mail
katarina.karnebro@umu.se
Phone
+46 90 786 56 85
Works at
Affiliation
Associate professor at
Department of Education
Location
Hus Y, Beteendevetarhuset
Umeå universitet, Mediagränd 14, Beteendevetarhuset, 901 87 Umeå
Publications
Publications
Research
Research
2024
Children’s existential questions and worldviews: possible RE responses to performance anxiety and an increasing risk of exclusion
Journal of Religious Education
, Springer Nature 2024, Vol. 72 : 51-72
Osbeck, Christina; Kärnebro, Katarina; Lilja, Annika; et al.
2023
Experimental education projects and their data collection. Policy history on experiments with “children’s life questions” in welfare-state Sweden late 1960s to early 1970s
Paedagogica historica
Buchardt, Mette; Kärnebro, Katarina
2023
Ett aktivt engagemang i samhället: Yrkeselevers perspektiv på medborgarbildning
Undervisning idag och för framtiden: medborgarbildning på gymnasieskolans yrkesprogram
, Umeå: Umeå universitet 2023 : 13-24
Knekta, Eva; Ledman, Kristina; Kärnebro, Katarina; et al.
2023
Teaching RE – for what purpose?: A discourse analysis of teachers’ talk about their teaching in relation to the children’s existential questions
Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education
, Karlstad: Karlstads universitet 2023, Vol. 13, (4) : 158-178
Kärnebro, Katarina
2023
Medborgarbildningens förutsättningar ur olika perspektiv
Undervisning idag och för framtiden: Medborgarbildning på gymnasieskolans yrkesprogram
, Umeå: Umeå universitet 2023 : 53-61
Kärnebro, Katarina; Ledman, Kristina; Lindmark, Torbjörn; et al.
2023
Att arbeta tillsammans i ett ULF-projekt
Undervisning idag och för framtiden: medborgarbildning på gymnasieskolans yrkesprogram
, Umeå: Umeå universitet 2023 : 63-65
Ledman, Kristina; Knekta, Eva; Kärnebro, Katarina; et al.
2023
Därför behövs ett FoU-projekt om medborgarbildning på yrkesprogram
Undervisning idag och för framtiden: medborgarbildning på gymnasieskolans yrkesprogram
, Umeå: Umeå universitet 2023 : 1-11
Ottander, Christina; Knekta, Eva; Kärnebro, Katarina; et al.
2023
Livsfrågor - om existens och mening - nu och då
Religioner, livsåskådningar och etik: för lärare årskurs 4-9 och gymnasiet
, Malmö: Gleerups Utbildning AB 2023 : 187-197
Sporre, Karin; Osbeck, Christina; Kärnebro, Katarina; et al.
2023
VET Teachers’ Norm Awareness and Readiness to Act Measure (NORM): Validating a New Survey
NordYrk Conference 2023: Book of abstracts
Wiklund-Engblom, Annika; Kärnebro, Katarina
2022
“Outer space” as Cold War spirituality: Students’ drawings and texts on “life questions” in 1980s welfare-state Sweden
IJHE Bildungsgeschichte
, Verlag Julius Klinkhardt 2022, Vol. 12, (2) : 138-156
Buchardt, Mette; Kärnebro, Katarina; Osbeck, Christina
2021
Genus och den hårda jargonen i skolan: behövs #metoo eller har jämställdheten gått för långt?
Känsliga frågor, nödvändiga samtal: att lära om och av kontroverser
, Lund: Studentlitteratur AB 2021 : 213-230
Kärnebro, Katarina
2020
"Om man inte står ut med att folk driver med en då passar man nog inte in": skämtsamma språkpraktiker och genusprocesser på fordons- och transportprogrammet.
Yrkesutbildning på undantag: att bryta den låga attraktionskraften
, Lund: Studentlitteratur AB 2020 : 383-412
Kärnebro, Katarina
2020
Barns existentiella frågor idag - och för 50 år sedan
Existentiella frågor i barns och ungas liv
, Malmö: Föreningen lärare i religionskunskap (FLR) 2020 : 29-39
Lilja, Annika; Buchardt, Mette; Kärnebro, Katarina; et al.
2019
Utvärdering av Läslyftet: Slutrapport från den nationella utvärderingen av Läslyftets genomförande och effekter i olika skolformer
Evaluation Reports
Carlbaum, Sara; Hanberger, Anders; Andersson, Eva; et al.
2019
Konkreta verktyg gav kunskaper om språkstödjande arbetssätt
Skolverket 2019
Kärnebro, Katarina
2019
Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 9: en fallstudie av Läslyftets avtryck och effekter i gymnasieskolan
Evaluation Reports
Kärnebro, Katarina; Carlbaum, Sara
2019
Utvärdering av Läslyftet: Delrapport 10: En intervjustudie av skolbibliotekariernas roll i Läslyftet
Evaluation reports
Kärnebro, Katarina; Lundström, Ulf
2018
Kollegialt lärande i förskolan kan skapa en lärande kultur
Skolverket 2018
Kärnebro, Katarina
2018
Viktigt att skapa stimulerande läsmiljöer i förskolan
Skolverket 2018
Kärnebro, Katarina
2018
Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 6: En fallstudie av Läslyftets avtryck och effekter i grundskolan
Evaluation report
Kärnebro, Katarina; Carlbaum, Sara
2018
Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 5: Läslyftets organisering och genomförande i förskolan
Evaluation report
Kärnebro, Katarina; Lundström, Ulf
2013
Plugga stenhårt eller vara rolig?: Normer om språk, kön och skolarbete i identitetsskapande språkpraktiker på fordonsprogrammet
Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete
, 52
Kärnebro, Katarina
2013
The emergence of men's studies in educational research: experiences from the Swedish case
Social science in context: historical, sociological, and global perspectives
, Lund: Nordic Academic Press 2013 : 145-161
Kärnebro, Katarina
View publications in DiVA
Research groups
Head of research
Utbildningshistoria vid Pedagogiska institutionen
Group member
FemHum
Litum – Literacy research with an educational sciences orientation at Umeå University
Preschool
Umeå Research Centre for Social Studies Didactics (UmSOD)
Research projects
1 January 2023 until 31 December 2026
Critical thinking, social belonging and democratic participation: Vocational students civic Bildung and the enacted curricula
1 January 2019 until 31 December 2024
The Child and Curriculum. Existential Questions and Educational Responses
20 October 2015 until 31 August 2019
Evaluation of The Literacy Lift
+ Show more
- Show less