"False"
Skip to content
printicon
Main menu hidden.
Syllabus:

Career Counselling and Support for Students with Special Needs, 7.5 Credits

The course is discontinued from 2021-06-09

Swedish name: Vägledning och stödinsatser för elever i behov av särskilt stöd

This syllabus is valid: 2009-04-27 and until further notice

Course code: 6SY021

Credit points: 7.5

Education level: First cycle

Main Field of Study and progress level: No main field: First cycle, in-depth level of the course cannot be classified

Grading scale: Three-grade scale

Responsible department: Department of Applied Educational Science

Literature

  • Valid from: 2012 week 18

    Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
    ISBN: 978-91-85545-38-4
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Hammarlund Claes-Otto
    Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
    Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
    ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Hansson Vrbanic Jenny
    Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet. Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2008 :
    Mandatory

    Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
    Hjörne Eva, Säljö Roger
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
    ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Karlgren Annette
    Lärmiljöns betydelse för elever i behov av särskilt stöd. Examensarbete 10p vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2006 :
    Mandatory

    Kolb Sharon
    Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
    2005 :
    Mandatory

    Liljegren Britta
    Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 254 s. :
    Omslag och förlagets beskrivning
    ISBN: 978-91-44-06132-0
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
    Lundgren Marianne, Persson Bengt
    Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
    http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
    ISBN: 91-7289-194-7
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
    2006 :
    Mandatory

    Människor i behov av särskilt stöd
    Olsson Britt-Inger, Olsson Kurt
    Stockholm: Liber : 2010 :
    Mandatory

    Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
    Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Tillkommer aktuella material om olika funktionshinder samt aktuella styrdokument
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (ITU) :
    Mandatory

  • Valid from: 2011 week 17

    Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
    ISBN: 978-91-85545-38-4
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Garpelin Anders
    Unga människors rätt till riter
    Pedagogiska magasitet (2) : 2004 :
    Mandatory

    Hammarlund Claes-Otto
    Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
    Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
    ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Hansson Vrbanic Jenny
    Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet. Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2008 :
    Mandatory

    Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
    Hjörne Eva, Säljö Roger
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
    ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Karlgren Annette
    Lärmiljöns betydelse för elever i behov av särskilt stöd. Examensarbete 10p vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2006 :
    Mandatory

    Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
    Stockholm : Skolverket : 2003 : 95 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1162
    ISBN: 91-85009-48-2
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Kolb Sharon
    Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
    2005 :
    Mandatory

    Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
    Lundgren Marianne, Persson Bengt
    Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
    http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
    ISBN: 91-7289-194-7
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
    2006 :
    Mandatory

    Människor i behov av särskilt stöd
    Olsson Britt-Inger, Olsson Kurt
    Stockholm: Liber : 2010 :
    Mandatory

    Tillkommer aktuella material om olika funktionshinder samt aktuella styrdokument
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (ITU) :
    Mandatory

  • Valid from: 2009 week 19

    Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
    Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
    ISBN: 91-44-01561-5
    Search the University Library catalogue

    Garpelin Anders
    Unga människors rätt till riter
    Pedagogiska magasitet (2) : 2004 :

    Hammarlund Claes-Otto
    Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
    Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
    ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
    Search the University Library catalogue

    Hansson Vrbanic Jenny
    Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet. Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2008 :

    Hjörne Eva
    Att platsa i en skola för alla - en studie av arbetet i skolans elevhälsoteam. Avhandling vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och didaktik.
    2004 :

    Karlgren Annette
    Lärmiljöns betydelse för elever i behov av särskilt stöd. Examensarbete 10p vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2006 :

    Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
    Stockholm : Skolverket : 2003 : 95 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1162
    ISBN: 91-85009-48-2
    Search the University Library catalogue

    Kolb Sharon
    Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
    2005 :

    Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
    Lundgren Marianne, Persson Bengt
    Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
    http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
    ISBN: 91-7289-194-7
    Search the University Library catalogue

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
    2006 :

  • Valid from: 2009 week 19

    Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
    ISBN: 978-91-85545-38-4
    Search the University Library catalogue

    Essential elements of career counseling : processes and techniques
    Amundson Norman E., Harris-Bowlsbey JoAnn., Niles Spencer G.
    2. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Merrill/Prentice-Hall : cop. 2009 : 173 s. :
    ISBN: 0-13-158218-6
    Search the University Library catalogue

    Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
    Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
    ISBN: 91-44-01561-5
    Search the University Library catalogue

    Garpelin Anders
    Ung i skolan : om övergångar, klasskamrater, gemenskap och marginalisering
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 456 s. :
    ISBN: 91-44-03205-6
    Search the University Library catalogue

    Career Counselling, Process, Issues and Techniques. Kapitel 1, 2 och 6.
    Gysberg , Norman m fl
    1998 : Allyn and Bacon :

    Hansson Vrbanic Jenny
    Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet. Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2008 :

    Hjörne Eva
    Att platsa i en skola för alla - en studie av arbetet i skolans elevhälsoteam. Avhandling vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och didaktik.
    2004 :

    Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
    Stockholm : Skolverket : 2003 : 95 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1162
    ISBN: 91-85009-48-2
    Search the University Library catalogue

    Kolb Sharon
    Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
    2005 :

    Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
    Lundgren Marianne, Persson Bengt
    Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
    http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
    ISBN: 91-7289-194-7
    Search the University Library catalogue

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
    2006 :

  • Valid from: 2009 week 18

    Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
    ISBN: 978-91-85545-38-4
    Search the University Library catalogue

    Essential elements of career counseling : processes and techniques
    Amundson Norman E., Harris-Bowlsbey JoAnn., Niles Spencer G.
    2. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Merrill/Prentice-Hall : cop. 2009 : 173 s. :
    ISBN: 0-13-158218-6
    Search the University Library catalogue

    Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
    Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
    ISBN: 91-44-01561-5
    Search the University Library catalogue

    Garpelin Anders
    Ung i skolan : om övergångar, klasskamrater, gemenskap och marginalisering
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 456 s. :
    ISBN: 91-44-03205-6
    Search the University Library catalogue

    Career Counselling, Process, Issues and Techniques. Kapitel 1, 2 och 6.
    Gysberg , Norman m fl
    1998 : Allyn and Bacon :

    Hansson Vrbanic Jenny
    Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet. Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2008 :

    Hjörne Eva
    Att platsa i en skola för alla - en studie av arbetet i skolans elevhälsoteam. Avhandling vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och didaktik.
    2004 :

    Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
    Stockholm : Skolverket : 2003 : 95 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1162
    ISBN: 91-85009-48-2
    Search the University Library catalogue

    Kolb Sharon
    Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
    2005 :

    Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
    Lundgren Marianne, Persson Bengt
    Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
    http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
    ISBN: 91-7289-194-7
    Search the University Library catalogue

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
    2006 :

    Aktuella styrdokument

    Karlgren Annette
    Lärmiljöns betydelse för elever i behov av särskilt stöd. Examensarbete 10p vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2006 :