"False"
Skip to content
printicon
Main menu hidden.
Syllabus:

Language Impairment in a Special Education Perspective, 15 Credits

The course is discontinued from 2021-06-09

Swedish name: Språkstörning ur ett specialpedagogiskt perspektiv II

This syllabus is valid: 2007-08-13 and until further notice

Course code: 6SP009

Credit points: 15

Education level: First cycle

Main Field of Study and progress level: Special Education: First cycle, in-depth level of the course cannot be classified

Grading scale: Three-grade scale

Responsible department: Department of Applied Educational Science

Literature

  • Valid from: 2007 week 33

    Augmentative and alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs
    Beukelman David R., Mirenda Pat
    3. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub. Co. : cop. 2005 : xv, 634 s. :
    ISBN: 978-1-55766-684-0 (hardcover)
    Search the University Library catalogue

    Heister Trygg Boel
    Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
    1. uppl. : Vällingby : Handikappinstitutet : 1998 : 228 s. :
    ISBN: 91-88337-19-7
    Search the University Library catalogue

    Heister Trygg Boel
    Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
    1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. :
    ISBN: 91-88337-83-9
    Search the University Library catalogue

    GAKK : grafisk AKK : om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation
    Heister Trygg Boel, Hyltén Cavallius Sara
    Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2005 : 104 s. :
    ISBN: 91-631-7469-3
    Search the University Library catalogue

    Kommunikation i grupp : för barn och ungdomar med talhandikapp
    Heister Trygg Boel, Andersson Ida, Sigurd Pilesjö Maja
    1. uppl. : Malmö : SÖK : 2002 : 87 s. b ill. :
    ISBN: 91-88337-65-0
    Search the University Library catalogue

    Heister Trygg Boel
    TAKK Tecken som AKK
    Umeå: Specialpedagogiska institutet : 2004 :

    Barn med grav språkstörning
    Svensson Yvonne, Tuominen-Eriksson Alli-Marie
    Vänersborg : Handikappförvaltningen : 2003 : 34 s. :

    Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
    Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
    2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. :
    ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
    Search the University Library catalogue

    Gemensam problemlösning vid alternativ och kompletterande kommunikation (AAK)
    Zachrisson Gerd, Rydeman Bitte, Björck-Åkesson Eva
    Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : 2002 : 50 s. :

    Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
    Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
    ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
    Search the University Library catalogue

    Hör du vad jag säger?
    Ellneby Ylva, von Hilgers Barbro
    Stockholm : Natur och Kultur : 2006 :

    Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
    Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 103 s. :
    ISBN: 91-47-05250-3 (korr.) z 97-47-05250-3
    Search the University Library catalogue

    Liljegren Britta
    Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
    2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
    ISBN: 91-44-01291-8
    Search the University Library catalogue

    Mehrens Susanne
    Samtal som arbetsmetod
    Lund : Studentlitteratur : 1998 :

    Myndigheten för skolutveckling
    Elever som behöver stöd men får för litet. Best nr U04:075. www.skolutveckling.se
    Stockholm : Liber : 2005 :

    Myndigheten för skolutveckling
    Individuell planering och dokumentation i grundskolan. Dnr 2003:251. www.skolutveckling.se
    2004 :

    Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande.
    Nordin-Hultman Elisabeth, Collsiöö Jan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 247 s. :
    ISBN: 91-47-05196-5
    Search the University Library catalogue

    Normell Margareta
    Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad.
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 132 s. :
    ISBN: 91-44-03564-0
    Search the University Library catalogue

    Olsson Staffan
    Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola : vägar för samverkan med hem och samhälle.
    Lund : Studentlitteratur, 2001 ; (Lund : 208 s. :
    ISBN: 91-44-01898-3
    Search the University Library catalogue

    Skolverket
    Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan. www.skolverket.se
    2003 :

    Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
    Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05215-5
    Search the University Library catalogue

  • Valid from: 0 week 0

    Heister Trygg Boel
    Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
    1. uppl. : Vällingby : Handikappinstitutet : 1998 : 228 s. :
    ISBN: 91-88337-19-7
    Search the University Library catalogue

    Heister Trygg Boel
    Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
    1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. :
    ISBN: 91-88337-83-9
    Search the University Library catalogue

    GAKK : grafisk AKK : om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation
    Heister Trygg Boel, Hyltén Cavallius Sara
    Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2005 : 104 s. :
    ISBN: 91-631-7469-3
    Search the University Library catalogue

    Kommunikation i grupp : för barn och ungdomar med talhandikapp
    Heister Trygg Boel, Andersson Ida, Sigurd Pilesjö Maja
    1. uppl. : Malmö : SÖK : 2002 : 87 s. b ill. :
    ISBN: 91-88337-65-0
    Search the University Library catalogue

    Heister Trygg Boel
    TAKK Tecken som AKK
    Umeå: Specialpedagogiska institutet : 2004 :

    Barn med grav språkstörning
    Svensson Yvonne, Tuominen-Eriksson Alli-Marie
    Vänersborg : Handikappförvaltningen : 2003 : 34 s. :

    Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
    Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
    2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. :
    ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
    Search the University Library catalogue

    Thunberg Gunilla
    Using Speech-Generating Devices at Home: A Study of Children with Autism spectrum Disorders at Different stages of Communication development. Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet. Beställes från institutionen för lingvistik, e-post bibliotek@ling.gu.se
    2007 :

    Gemensam problemlösning vid alternativ och kompletterande kommunikation (AAK)
    Zachrisson Gerd, Rydeman Bitte, Björck-Åkesson Eva
    Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : 2002 : 50 s. :

    Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
    Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
    ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
    Search the University Library catalogue

    Hör du vad jag säger?
    Ellneby Ylva, von Hilgers Barbro
    Stockholm : Natur och Kultur : 2006 :

    Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
    Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 103 s. :
    ISBN: 91-47-05250-3 (korr.) z 97-47-05250-3
    Search the University Library catalogue

    Liljegren Britta
    Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
    2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
    ISBN: 91-44-01291-8
    Search the University Library catalogue

    Mehrens Susanne
    Samtal som arbetsmetod
    Lund : Studentlitteratur : 1998 :

    Myndigheten för skolutveckling
    Elever som behöver stöd men får för litet. Best nr U04:075. www.skolutveckling.se
    Stockholm : Liber : 2005 :

    Myndigheten för skolutveckling
    Individuell planering och dokumentation i grundskolan. Dnr 2003:251. www.skolutveckling.se
    2004 :

    Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande.
    Nordin-Hultman Elisabeth, Collsiöö Jan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 247 s. :
    ISBN: 91-47-05196-5
    Search the University Library catalogue

    Normell Margareta
    Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad.
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 132 s. :
    ISBN: 91-44-03564-0
    Search the University Library catalogue

    Olsson Staffan
    Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola : vägar för samverkan med hem och samhälle.
    Lund : Studentlitteratur, 2001 ; (Lund : 208 s. :
    ISBN: 91-44-01898-3
    Search the University Library catalogue

    Skolverket
    Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan. www.skolverket.se
    2003 :

    Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
    Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05215-5
    Search the University Library catalogue