"False"
Skip to content
printicon
Main menu hidden.
Syllabus:

Special Education for Career Counselors, 30 Credits

The course is discontinued from 2021-06-09

Swedish name: Specialpedagogik för studie- och yrkesvägledare

This syllabus is valid: 2007-09-03 and until further notice

Course code: 6SP005

Credit points: 30

Education level: First cycle

Main Field of Study and progress level: Special Education: First cycle, in-depth level of the course cannot be classified

Grading scale: Three-grade scale

Responsible department: Department of Applied Educational Science

Literature

Valid from: 2007 week 36

Ahlberg Ann
På spaning efter en skola för alla. (kap 1, 2 och 7)
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 1999 : 208 s. :

Perspektiv på en skola för alla.
Brodin Jane, Lindstrand Peg
Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 152 s. :
ISBN: 91-44-03180-7
Search the University Library catalogue

Tillkommer aktuella styrdokument samt valfri litteratur om 250 sidor i anslutning till fältstudier

Utbildningsdepartementet
Elevens framgång - skolans ansvar. Ds 2001:19
Stockholm : Fritzes :

Utbildningsdepartementet
SOU 2003:35. För den jag är - om utbildning och utvecklingsstörning. (kap 2, 3, 11, 12 samt bilagorna 3 och 4)
Stockholm :

Brister eller olikheter? : specialpedagogik på alternativa grundvalar.
Atterström Hans, Persson Roland S.
Lund : Studentlitteratur, 2000 ; (Lund : tur) : 67 s. :
ISBN: 91-44-01283-7
Search the University Library catalogue

Börjesson M
Om skolbarns olikheter, diskurser kring "särskilda behov" i skolan - med historiska jämförelsepunkter. Skolverkets monografserie.
Liber : 1997 :

Haug P
Pedagogisk dilemma, specialundervisning
Skolverket : 1998 :

Persson Bengt
Den motsägelsefulla specialpedagogiken : motiveringar, genomförande och konsekvenser : delrapport från projektet Specialundervisning och dess konsekvenser (SPEKO)
Göteborg : Univ. : 1998 : 59 s. :

Persson Bengt
Specialpedagogiskt arbete i grundskolan : en studie av förutsättningar, genomförande och verksamhetsinriktning : delrapport från projektet Specialundervisningen och dess konsekvenser (SPEKO)
2., omarb. uppl. : Mölndal : Göteborgs univ. : 1997 : 165 s. :

Skolverket
Olikheter en brist eller tillgång? Undervisningsformer, pedagogiska metoder och innehåll i genusperspektiv. Ett referensmaterial.
Liber : 1997 :

Theoretical perspectives on special education
Haug Peder, Tøssebro Jan
Kristiansand : Høyskoleforl. : 1998 : 172 s. :
ISBN: 82-7634-151-9
Search the University Library catalogue

Theorising special education
Clark Catherine, Dyson Alan, Millward Alan
London : Routledge : 1998 : 199 s. :
ISBN: 0-415-14750-6
Search the University Library catalogue

Specialpedagogik i ett inkluderande perspektiv
Vernersson Inga-Lill, Tingskull Anita
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 82 s. :
ISBN: 91-44-02670-6
Search the University Library catalogue

Beckman Vanna
ADHD/DAMP - en uppdatering
Lund : Studentlitteratur : 2004 :

DELAKTIGHET, en kort sammanfattning av ett forskningsprojekt. Mälardalens Högskola & FUB:s forskningsstiftelse ALA
Granlund Mats, Eriksson Lilly, Almqvist Lena, Björck-Åkesson Eva, Luttropp Agneta
2003 :

Kontrollerad och ifrågasatt? : intervjuer med personer med funktionshinder : rapport till Utredningen om bemötande av personer med funktionshinder
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 1998 : 155 s. a (155, [4] s.) :
ISBN: 91-38-20900-4
Search the University Library catalogue

Att inte vara stöpt i samma form : om kulturmöten och funktionshinder
Källstigen Gun, Rivera Trinidad, Özmen Denho, Ehrlin Martin
Härnösand : Statens institut för handikappfrågor i skolan (SIH) ; a Örebro : b SIH läromedel [distributör] : cop. 1997 : 102 s. :
ISBN: 91-598-4111-7 (korr.)
Search the University Library catalogue

Myndigheten för skolutveckling
Individuell planering och dokumentation i grundskolan. Dnr 2003:251. www.skolutveckling.se
2004 :

Persson Bengt
Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
Skolverket : 2002 :

SISUS, Myndigheten för skolutveckling
Strutsens vingar - en ungdomsantologi. Unga med funktionshinder skriver.
2003 :

SISUS, Myndigheten för skolutveckling
Strutsens vingar. Ungdomsantologi & andra media i skolarbete kring bemötande av unga med funktionshinder. Studiehandledning
2003 :

Tillkommer ca 200 sidor valbar litteratur i samråd med examinerande lärare

Utbildningsdepartementet
SOU 2004:98. För oss tillsammans - om utbildning och utvecklingsstörning.
Stockholm :

Jenner Håkan
Motivation och motivationsarbete : i skola och behandling
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : b Liber distribution : 2004 : 122 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=440&file=publication
ISBN: 91-85128-81-3
Search the University Library catalogue

Karlsson Lars
Psykologins grunder
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 :
ISBN: 978-91-44-01876-8
Search the University Library catalogue

Peavy Vance
Konstruktivistisk vägledning, teori och metod
Stockholm : Trinom förlag : 1998 :

Till kommer valfri litteratur om ca 300 sidor

Ungdomspsykologi : utveckling och livsvillkor
Frisén Ann, Hwang Philip, Almqvist Kjerstin
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 214, [1] s. :
ISBN: 91-27-08476-0 (inb.)
Search the University Library catalogue

Wrangsjö Björn
Barn som märks : utvecklingspsykologiska möjligheter och svårigheter
Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 287 s. :
ISBN: 91-27-07243-6
Search the University Library catalogue

Gunnarsson B
En annorlunda skolverklighet, elevers upplevelser av traditionell och alternativ skolmiljö
Stockholm : Almqvist & Wiksell International : 1995 :

Gustavsson Anders
Samhällsideal och föräldraansvar : om föräldrar till förståndshandikappade barn
[Ny utg.] : Stockholm : Liber utbildning : 1995 : 171 s. :
ISBN: 91-634-1402-3
Search the University Library catalogue

Ungdom som samhällsproblem
Ohlsson Lars B., Swärd Hans
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 242 s. :
ISBN: 91-44-35831-8
Search the University Library catalogue

Nagler Mark
Perspectives on disability : text and readings on disability
2. ed. : Palo Alto : Health Markets Research : cop. 1993 : xii, 548 s. :
ISBN: 0-9627640-3-5 (hardcover)
Search the University Library catalogue

Ungdomsstyrelsen
Svensk ungdomspolitik
1999 :

Ungdomsstyrelsen
Ungdomstid. Nr 4. Känsloyttringar - möjligheter och motstånd. Populärvetenskaplig tidskrift om ungdomars villkor.
Stockholm : 1996 :

Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola.
Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 (Malmö : 103 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05250-3
Search the University Library catalogue

Lundström Agneta
Mobbning eller antidemokratiska handlingar? I Tidskrift för Lärarutbildning och forskning, nr 1 - 2. (www.umu.se)
2004 :

Olsson Inga
Utveckling i grupp : teori, modell, övningar
Stockholm : Trinom : 2000 : 115 s. :
ISBN: 91-88346-25-0
Search the University Library catalogue

Skolverket
Allmänna råd för arbetet med att motverka alla former av kränkande behandling
2004 :

Skolverket
Beredd på det ofattbara. Om krisberedskap och krishantering i skolor
2000 :

Skolverket
Skolan - en arena för mobbning?
2002 :

Ekstam Kjell
Handbok i konflikthantering
Lund : Studentlitteratur : 2000 :

Hammarlund Claes-Otto
Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
Search the University Library catalogue

Ansvar och sekretess i barnomsorg och skola. n Supplement
Bengtsson Hans, Svensson Krister
Stockholm : Liber : [1998] : 1 vik (iv s.) :
ISBN: 91-47-04864-6 (hela verket)
Search the University Library catalogue

Kontrollerad och ifrågasatt? : intervjuer med personer med funktionshinder : rapport till Utredningen om bemötande av personer med funktionshinder
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 1998 : 155 s. a (155, [4] s.) :
ISBN: 91-38-20900-4
Search the University Library catalogue

Larsson-Swärd Gunnel
Åtgärdsprogram för barn med behov av särskilt stöd.
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 114 s. :
ISBN: 91-44-00948-8
Search the University Library catalogue

Lundgren E
Våldets normaliseringsprocess. Två parter - två strategier. Skrift från Uppsala universitet. Bearbetning av artikel med likalydande titel i Jämfo. Rapport 14/89

Terje O
Specialpedagogik, att förstå och hjälpa beteendestörda elever.
Lund : Studentlitteratur : 1991 :