Swedish name: Specialpedagogik och tal-, läs- och skrivsvårigheter - utveckling och hinder
This syllabus is valid: 2010-01-18 and until further notice
Syllabus for courses starting after 2010-01-18
Course code: 6SP004
Credit points: 15
Education level: First cycle
Main Field of Study and progress level:
Special Education: First cycle, in-depth level of the course cannot be classified
Grading scale: Three-grade scale
Responsible department: Department of Applied Educational Science
Ahl Astrid
Equality and the freedom to choose the "what and when" of Schooling: students with special educational needs in timetable-free settings. European Journal of Special Needs Education. Vo22, No 2, May 2007, pp 183-197
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Search the University Library catalogue
Kartläggning av läsning och skrivning ur ett deltagarperspektiv : analysverktyg för alla.
Pehrsson Anita, Sahlström Eva
Göteborg : Univ., Institutionen för specialpedagogik : 1999 : 118, [6]s. :
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Search the University Library catalogue
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
Reichenberg Monica, Fröhling Thomas
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 140 s. :
ISBN: 978-91-27-72299-6
Search the University Library catalogue
Skolverket
Nya Språket lyfter. Diagnosmaterial i svenska och svenska som andra språk för grundskolans årskurs 1-5. www.skolverket.se
2008 :
SOU 1997:108
Att lämna skolan med rak rygg - om rätten till skriftspråket och förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. (valda delar). Regeringskansliet.
Stockholm: Utbildningsdepartementet :
Taube Karin
Barns tidiga läsning
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 159 s. :
ISBN: 9789172275034
Search the University Library catalogue
Ahl Astrid
Läraren och läsundervisningen: en studie av åldersintegrerad pedagogisk praktik med sju- och åttaåringar. Doktorsavhandling. Pedagogiska institutionen, Umeå.
1998 : 110 s. :
Dahlgren Gösta
Barn upptäcker skriftspråket
3., rev. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 192 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705330o.jpg
ISBN: 91-47-05330-5
Search the University Library catalogue
Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
Ewald Anette
Lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår. Malmö högskola. www.mah.se
2007 :
Fast Carina
Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2007 : 237, [5] s. :
urn:nbn:se:uu:diva-7490
ISBN: 978-91-554-6795-1
Search the University Library catalogue
Jönsson Karin
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
ISBN: 9789197653749
Search the University Library catalogue
Hur barn lär sig läsa och skriva
Liberg Caroline, Englund Georg
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 210, [2] s. :
ISBN: 91-44-04369-4
Search the University Library catalogue
Lundberg Ingvar
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
ISBN: 91-27-72309-7
Search the University Library catalogue
Läsförståelse i teori och praktik
Bråten Ivar, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33144-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05129-1
Search the University Library catalogue
Molloy Gunilla
Läraren eleven litteraturen : En studie om läsning av skönlitteratur på högstadiet. Doktorsavhandling (2002), Lärarhögskolan i Stockholm. Eller hennes bok Att läsa skönlitteratatur med tonåringar. (2003)
Lund : Studentlitteratur :
Molloy Gunilla
När pojkar läser och skriver
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04025-7
Search the University Library catalogue
Tinglev Inger
Inkludering i svårigheter : tre timplanebefriade skolors svenskundervisning
Umeå : Institutionen för barn- och ungdomspedagogik : 2005 : 294, [5] s. :
urn:nbn:se:umu:diva-424
ISBN: 91-7305-806-8
Search the University Library catalogue
Dessutom väljer de studerande individuell litteratur motsvarande 1000 sidor
Ahl Astrid
Equality and the freedom to choose the "what and when" of Schooling: students with special educational needs in timetable-free settings. European Journal of Special Needs Education. Vo22, No 2, May 2007, pp 183-197
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Search the University Library catalogue
Liberg Caroline
"Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget".1: Utbildning och demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik 2, 2003 (17 s)
Kartläggning av läsning och skrivning ur ett deltagarperspektiv : analysverktyg för alla.
Pehrsson Anita, Sahlström Eva
Göteborg : Univ., Institutionen för specialpedagogik : 1999 : 118, [6]s. :
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Search the University Library catalogue
SOU 1997:108
Att lämna skolan med rak rygg - om rätten till skriftspråket och förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. (valda delar). Regeringskansliet.
Stockholm: Utbildningsdepartementet :
Ahl Astrid
Läraren och läsundervisningen: en studie av åldersintegrerad pedagogisk praktik med sju- och åttaåringar. Doktorsavhandling. Pedagogiska institutionen, Umeå.
1998 : 110 s. :
Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
Ewald Anette
Lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår. Malmö högskola. www.mah.se
2007 :
Fast Carina
Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2007 : 237, [5] s. :
urn:nbn:se:uu:diva-7490
ISBN: 978-91-554-6795-1
Search the University Library catalogue
Jönsson Karin
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
ISBN: 9789197653749
Search the University Library catalogue
Hur barn lär sig läsa och skriva
Liberg Caroline, Englund Georg
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 210, [2] s. :
ISBN: 91-44-04369-4
Search the University Library catalogue
Molloy Gunilla
Läraren eleven litteraturen : En studie om läsning av skönlitteratur på högstadiet. Doktorsavhandling (2002), Lärarhögskolan i Stockholm. Eller hennes bok Att läsa skönlitteratatur med tonåringar. (2003)
Lund : Studentlitteratur :
Tinglev Inger
Inkludering i svårigheter : tre timplanebefriade skolors svenskundervisning
Umeå : Institutionen för barn- och ungdomspedagogik : 2005 : 294, [5] s. :
urn:nbn:se:umu:diva-424
ISBN: 91-7305-806-8
Search the University Library catalogue
Dessutom väljer de studerande individuell litteratur motsvarande 1000 sidor