Fields of Knowledge in Special Education - Speech, Reading, Writing and Mathematics Possibilities and Difficulties, 15 Credits
The course is discontinued from 2021-06-09
Swedish name: Specialpedagogiska perspektiv - läs, tal, skriv och matematiskt lärande
This syllabus is valid: 2007-09-03
and until further notice
Course code: 6SP000
Credit points: 15
Education level: Second cycle
Main Field of Study and progress level:
Special Education: Second cycle, in-depth level of the course cannot be classified
Grading scale: Three-grade scale
Responsible department: Department of Applied Educational Science
Literature
Valid from:
2007 week 36
Bjar Louise Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16. Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7. Bjar Louise, Liberg Caroline Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. : ISBN: 91-44-02793-1 Search the University Library catalogue
Hjälpmedelsinstitutet Läslust och skrivglädje för alla barn - om skoldatatekens arbete för elever i behov av särskilt stöd. : www.hi.se/butik/pdf 2005 :
Lahdenperä Pirjo Invandrarbakgrund eller skolsvårigheter? : en textanalytisk studie av åtgärdsprogram för elever med invandrarbakgrund Stockholm : HLS : 2000 : [2], 206, [3] s. : ISBN: 91-7656-406-1 Search the University Library catalogue
Kartläggning av läs- och skrivsvårigheter ur ett deltagarperspektiv. : Analysverktyg för alla Pehrsson Anita, Sahlström Eva Specialpedagogiska rapporter nr 14, Göteborg 2:a uppl : Göteborgs universitet : 1999 :
Reid Gavin Dyslexia and inclusion : classroom approaches for assessment, teaching and learning London : David Fulton : cop. 2005. : 105 p. : ISBN: 1-84312-361-4 (pbk.) Search the University Library catalogue
Sjöberg Gunnar Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? Umeå universitet : http://educ.umu.se/presentation/publikationer/avhandlingar/dyskalkyli.pdf : 2006 :
Skidmore David Inclusion : the dynamic of school development Maidenhead : Open University Press : 2004 : xiv, 140 s. : ISBN: 0-335-20482-1 Search the University Library catalogue
Skolverket Att läsa och skriva : En kunskapsöversikt baserad på forskning och dokumenterad erfarenhet Stockholm : www.skolutveckling.se : 2003 :
Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik. (http://ncm.gu.se) Sterner Görel, Lundberg Ingvar Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : 2002 : 203 s. :
Tideman Magnus Den stora utmaningen : om att se olikhet som resurs i skolan : en studie om Halmstad : [Wigforssinstitutet för välfärdsforskning] : 2004 : 348 s. : ISBN: 91-89068-16-5 Search the University Library catalogue
Hjälme Anita Kan man bli klok på läsdebatten? : Analys av en pedagogisk kontorvers. Solna : Ekelunds Förlag AB : 1999 :
Dyslexi : från teori till praktik Høien Torleiv, Lundberg Ingvar, Karlsson Mona C. 1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 359 s. : ISBN: 91-27-72266-X Search the University Library catalogue
Konsensusprojektet: Del 1 : Att skapa konsensus om skolans insatser för att motverka läs- och skrivsvårigheter
Konsesusprojektet: Del 2 : Indentifiering, diagnostik samt specialpedagogiska insatser för elever med läs- och skrivsvårigheter www.sit.se :
Att möta och erövra skriftspråket : om läs- och skrivlärande förr och nu Längsjö Eva, Nilsson Ingegärd Lund : Studentlitteratur : 2005 : 143 s. : ISBN: 91-44-03885-2 Search the University Library catalogue
Myndigheten för skolutveckling Baskunnande i matematik. Best nr U03:013 (http://www.skolutveckling.se/publikationer) http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/avhandlingar/dyskalkyli.pdf : 2003 :
Skolverket Analysschema i matematik för skolår 6-9. Beställningsnr: 2003:797 2003 :
Skolverket Analysschema i matematik för åren före skolår 6. Beställningsnr: 00:588 2000 :
Skolverket Diagnostiska uppgifter i matematik för användning i de tidigare skolåren. Beställningsnr: 00:589 2000 :
Skolverket Diagnostiska uppgifter i matematik för skolår 6-9. Beställningsnr: 2003:798 2003 :
Skolverket Nationella kvalitetsgranskningar : Läs- och skrivprocessen i undervisningen Stockholm : Skolverket/Liber Best nr 00:565 (www.skolverket.se) : 2000 :
Söderberg Ragnhild(red) Från joller till läsning och skrivning Malmö : Gleerups förlag : 1997 :
Theoretical perspectives on special education Haug Peder, Tøssebro Jan Kristiansand : Høyskoleforl. : 1998 : 172 s. : ISBN: 82-7634-151-9 Search the University Library catalogue
Zetterqvist Nelson Karin Dyslexi - en diagnos på gott och ont : barn, föräldrar och lärare berättar Lund : Studentlitteratur : 2003 : 312 s. : ISBN: 91-44-02474-6 Search the University Library catalogue
Dessutom tillkommer ca 300 sidor valbar litteratur i samråd med examinerande lärare