"False"
Skip to content
printicon
Main menu hidden.
Syllabus:

Fields of Knowledge in Special Education - Speech, Reading, Writing and Mathematics Possibilities and Difficulties, 15 Credits

The course is discontinued from 2021-06-09

Swedish name: Specialpedagogiska perspektiv - läs, tal, skriv och matematiskt lärande

This syllabus is valid: 2007-09-03 and until further notice

Course code: 6SP000

Credit points: 15

Education level: Second cycle

Main Field of Study and progress level: Special Education: Second cycle, in-depth level of the course cannot be classified

Grading scale: Three-grade scale

Responsible department: Department of Applied Educational Science

Literature

Valid from: 2007 week 36

Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :

Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Search the University Library catalogue

Engström Arne
Democracy and participation : a challenge for special needs education in mathematics : proceedings of the 2nd Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics
Örebro : Pedagogiska institutionen : 2004 : 327 s. :
http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_oru_diva-179-4__fulltext.pdf

Hjälpmedelsinstitutet
Läslust och skrivglädje för alla barn - om skoldatatekens arbete för elever i behov av särskilt stöd. : www.hi.se/butik/pdf
2005 :

Lahdenperä Pirjo
Invandrarbakgrund eller skolsvårigheter? : en textanalytisk studie av åtgärdsprogram för elever med invandrarbakgrund
Stockholm : HLS : 2000 : [2], 206, [3] s. :
ISBN: 91-7656-406-1
Search the University Library catalogue

Kartläggning av läs- och skrivsvårigheter ur ett deltagarperspektiv. : Analysverktyg för alla
Pehrsson Anita, Sahlström Eva
Specialpedagogiska rapporter nr 14, Göteborg 2:a uppl : Göteborgs universitet : 1999 :

Reid Gavin
Dyslexia and inclusion : classroom approaches for assessment, teaching and learning
London : David Fulton : cop. 2005. : 105 p. :
ISBN: 1-84312-361-4 (pbk.)
Search the University Library catalogue

Sjöberg Gunnar
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då?
Umeå universitet : http://educ.umu.se/presentation/publikationer/avhandlingar/dyskalkyli.pdf : 2006 :

Skidmore David
Inclusion : the dynamic of school development
Maidenhead : Open University Press : 2004 : xiv, 140 s. :
ISBN: 0-335-20482-1
Search the University Library catalogue

Skolverket
Att läsa och skriva : En kunskapsöversikt baserad på forskning och dokumenterad erfarenhet
Stockholm : www.skolutveckling.se : 2003 :

Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik. (http://ncm.gu.se)
Sterner Görel, Lundberg Ingvar
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : 2002 : 203 s. :

Ahlberg Ann
Lärande och delaktighet.
Lund : Studentlitteratur, 2001 ; (Lund : 173 s. :
ISBN: 91-44-01774-X
Search the University Library catalogue

Leva med språkstörning
Blom Inger, Sjöberg Malena
Stockholm : Bilda : 2000 : 144 s. :
ISBN: 91-574-5348-9
Search the University Library catalogue

Tideman Magnus
Den stora utmaningen : om att se olikhet som resurs i skolan : en studie om
Halmstad : [Wigforssinstitutet för välfärdsforskning] : 2004 : 348 s. :
ISBN: 91-89068-16-5
Search the University Library catalogue

Hjälme Anita
Kan man bli klok på läsdebatten? : Analys av en pedagogisk kontorvers.
Solna : Ekelunds Förlag AB : 1999 :

Dyslexi : från teori till praktik
Høien Torleiv, Lundberg Ingvar, Karlsson Mona C.
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 359 s. :
ISBN: 91-27-72266-X
Search the University Library catalogue

Konsensusprojektet: Del 1 : Att skapa konsensus om skolans insatser för att motverka läs- och skrivsvårigheter

Konsesusprojektet: Del 2 : Indentifiering, diagnostik samt specialpedagogiska insatser för elever med läs- och skrivsvårigheter
www.sit.se :

Ljungblad Ann-Louise
Matematisk medvetenhet
Varberg : Argument : cop. 2001 : 262 s. :
ISBN: 91-89036-84-0 (inb.)
Search the University Library catalogue

Att möta och erövra skriftspråket : om läs- och skrivlärande förr och nu
Längsjö Eva, Nilsson Ingegärd
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 143 s. :
ISBN: 91-44-03885-2
Search the University Library catalogue

Löwing Madeleine
Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251, [2] s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32183-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04400-3
Search the University Library catalogue

Myndigheten för skolutveckling
Baskunnande i matematik. Best nr U03:013 (http://www.skolutveckling.se/publikationer)
http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/avhandlingar/dyskalkyli.pdf : 2003 :

Skolverket
Analysschema i matematik för skolår 6-9. Beställningsnr: 2003:797
2003 :

Skolverket
Analysschema i matematik för åren före skolår 6. Beställningsnr: 00:588
2000 :

Skolverket
Diagnostiska uppgifter i matematik för användning i de tidigare skolåren. Beställningsnr: 00:589
2000 :

Skolverket
Diagnostiska uppgifter i matematik för skolår 6-9. Beställningsnr: 2003:798
2003 :

Skolverket
Nationella kvalitetsgranskningar : Läs- och skrivprocessen i undervisningen
Stockholm : Skolverket/Liber Best nr 00:565 (www.skolverket.se) : 2000 :

Söderberg Ragnhild(red)
Från joller till läsning och skrivning
Malmö : Gleerups förlag : 1997 :

Theoretical perspectives on special education
Haug Peder, Tøssebro Jan
Kristiansand : Høyskoleforl. : 1998 : 172 s. :
ISBN: 82-7634-151-9
Search the University Library catalogue

Zetterqvist Nelson Karin
Dyslexi - en diagnos på gott och ont : barn, föräldrar och lärare berättar
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 312 s. :
ISBN: 91-44-02474-6
Search the University Library catalogue

Dessutom tillkommer ca 300 sidor valbar litteratur i samråd med examinerande lärare