Systamatic quality work - to document, follow up, evaluate and develop preschool quality, 7.5 Credits
The course is discontinued from 2021-06-09
Swedish name: Dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans kvalité - systematiskt kvalitetsarbete
This syllabus is valid: 2013-08-19
and until further notice
Course code: 6PE133
Credit points: 7.5
Education level: First cycle
Grading scale: Pass with distinction, Pass, Fail
Responsible department: Department of Applied Educational Science
Established by: Head of Department of Applied Educational Science, 2013-08-20
Literature
Valid from:
2013 week 34
Bjervås Lise-Lotte Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2011 : 269 s. : http://hdl.handle.net/2077/25731 ISBN: 978-91-7346-710-0 Mandatory Search the University Library catalogue
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan. Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. : ISBN: 91-7656-501-7 Mandatory Search the University Library catalogue
Barnperspektiv och barnens perspektiv i teori och praktik Sommer Dion, Pramling Samuelsson Ingrid, Hundeide Karsten Stockholm : Liber : 2011 : 288 s. : ISBN: 91-47-09992-5 Mandatory Search the University Library catalogue
Wehner-Godée Christina Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier 2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. : ISBN: 978-91-47-09933-7 Mandatory Search the University Library catalogue
Lenz Taguchi Hillevi Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik 1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2012 : 153 s. : ISBN: 978-91-40-67345-9 Search the University Library catalogue
Pedagogisk Forskning i Sverige Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolan arbete med dokumentation. : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/linsparr.pdf årg 8 nr 1-2 : 2003 : s 58-69 :
Vallberg Roth A-C Styrning genom bedömning av barn Länk till artikeln: http://dspace.mah.se/handle/2043/10715 : 2009 :
Vad betyder barns perspektiv för utvärdering och utveckling? S. Eklund (red): Bedömning för lärande - en grund för ökat kunnande. Pramling Samuelsson I, Pramling N Natur och Kultur : 2010 :