Swedish name: Att vara lärare för särskolans elever
This syllabus is valid: 2008-01-21 and until further notice
Course code: 6PE070
Credit points: 30
Education level: First cycle
Main Field of Study and progress level:
Special Education: First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements
Grading scale: Pass with distinction, Pass, Fail
Responsible department: Department of Education
Bergem Tryggve
Läraren i etikens motljus
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 sidor :
Göransson Kerstin
"Jag vill förstå" : om eleven, kunskapen och lärandet.
Stockholm : Ala ; Statens institut för handikappfrågor i skolan (SIH) : 1999 : 242 s. :
ISBN: 91-7670-074-7
Search the University Library catalogue
Göransson Kerstin
Man vill ju vara som alla andra : elevers röster om delaktighet och inkludering med fokus på elever med funktionsnedsättning
Härnösand : Specialpedagogiska institutet : 2007 : 59 s. :
ISBN: 978-91-28-00026-0
Search the University Library catalogue
Skolverket
Rutiner för utredning och beslut om mottagande i den obligatoriska särskolan : med allmänna råd (SKOLFS 2001:23) och kommentarer
Stockholm : Skolverket :b Liber distribution : [2001] : 45 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=892
ISBN: 91-89314-57-3
Search the University Library catalogue
Skolverket
Trygghet, respekt och ansvar : om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever
Stockholm : Riksdagen : 2005 : 211 s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/20/47/92fd06bf.pdf
Szonyi Kristina
Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
ISBN: 91-7155-169-7
Search the University Library catalogue
Utvecklingsstörning
Söderman Lena, Nordlund Mårten, Lindahl Henning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 240 s. :
ISBN: 91-47-07131-1 (korr.) z 47-07131-1
Search the University Library catalogue
Tideman Magnus
Normalisering och kategorisering : om handikappideologi och välfärdspolitik i teori och praktik för personer med utvecklingsstörning
Stockholm : Johansson & Skyttmo : 2000 : 358 s. :
ISBN: 91-88814-51-3
Search the University Library catalogue
Utbildningsdepartementet
SOU 2004:98. För oss tillsammans - om utbildning och utvecklingsstörning.
Stockholm :
Watkins Amanda (red.)
Bedömningar som främjar inkludering : riktlinjer och metoder
Odense : European Agency for Development in Special Needs Education : 2007 : 71 s. :
http://www.european-agency.org/site/info/publications/agency/ereports/docs/19docs/Assessment-SV.pdf
ISBN: 978-87-90591-74-8
Search the University Library catalogue
Göransson Kerstin
"Jag vill förstå" : om eleven, kunskapen och lärandet.
Stockholm : Ala ; Statens institut för handikappfrågor i skolan (SIH) : 1999 : 242 s. :
ISBN: 91-7670-074-7
Search the University Library catalogue
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik.
Heister Trygg Boel, Andersson Ida (red.)
3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet; Malmö: Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2009 : 224 s. :
ISBN: 978-91-85435-71-5
Search the University Library catalogue
Jenner Håkan
Motivation och motivationsarbete : i skola och behandling
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : b Liber distribution : 2004 : 122 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=440&file=publication
ISBN: 91-85128-81-3
Search the University Library catalogue
Johansson Iréne
Kommunikationsbegreppet.
Umeå, c 1990 : 1990 : 30 bl. :
ISBN: 91-7174-507-6
Search the University Library catalogue
Komplicerad skolsituation : elever med utvecklingsstörning och deras lärare
Alm Maria, Berthén Diana, Bladini Kerstin, Johansson Irene
Karlstad : Institutionen för utbildningsvetenskap : 2001 : 53 s. :
ISBN: 91-89422-55-4
Search the University Library catalogue
Molin Martin
Att vara i särklass : om delaktighet och utanförskap i gymnasiesärskolan
Linköping : Linköpings universitet; Örebro: Örebro universitet : 2004 : 236, [5] s. :
http://www.ep.liu.se/diss/disability/2004/index.html z Fulltext från Linköping University Electronic Press
ISBN: 91-85295-46-9
Search the University Library catalogue
Myndigheten för skolutveckling
Att granska och förbättra kvalitet : om kvalitetsutveckling i skola, förskola, skolbarnsomsorg och vuxenutbildning - en översikt över aktuell forskning och utveckling samt dokumenterad erfarenhet
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 144 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1875
ISBN: 91-85128-06-6
Search the University Library catalogue
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Search the University Library catalogue
Skolan, undervisningen och elever med funktionshinder : ett diskussionsunderlag på väg mot en teori om specialpedagogik
Rosenqvist Jerry, Tideman Magnus
Malmö : Lärarhögsk. : 2000 : 23 s. :
Skolverket
Kunskapsbedömning i särskolan och särvux- ett stödmaterial för samtal och verksamhetsutveckling
Stockholm : Skolverket: Fritze [distributör] : 2009 :
Strandberg Leif
Bland mentorer, IUP och utvecklingszoner
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 138 s. :
ISBN: 978-91-7227-516-4
Search the University Library catalogue
Bergem Tryggve
Läraren i etikens motljus
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 sidor :
Blom Anna
Särskilda elever : om barn i särskola : bedömningsgrunder, ställningstaganden och erfarenheter
Stockholm : Forsknings- och utvecklingsenheten : [1999] : 159 s. :
ISBN: 91-88738-73-6
Search the University Library catalogue
Göransson Kerstin
"Jag vill förstå" : om eleven, kunskapen och lärandet.
Stockholm : Ala ; Statens institut för handikappfrågor i skolan (SIH) : 1999 : 242 s. :
ISBN: 91-7670-074-7
Search the University Library catalogue
Paulsson Karin
Det ser så fint ut på papperet : om barn med funktionshinder och Barnkonventionen : ett samarbetsprojekt mellan Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar, RBU, och Rädda barnen
Stockholm : Riksförb. för rörelsehindrade barn och ungdomar : b Rädda barnen : 2000 : [8] s., s. 11-118 :
ISBN: 91-631-0570-5
Search the University Library catalogue
Skolverket
Trygghet, respekt och ansvar : om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever
Stockholm : Riksdagen : 2005 : 211 s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/20/47/92fd06bf.pdf
Szonyi Kristina
Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
ISBN: 91-7155-169-7
Search the University Library catalogue
Utvecklingsstörning
Söderman Lena, Nordlund Mårten, Lindahl Henning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 240 s. :
ISBN: 91-47-07131-1 (korr.) z 47-07131-1
Search the University Library catalogue
Tideman Magnus
Normalisering och kategorisering : om handikappideologi och välfärdspolitik i teori och praktik för personer med utvecklingsstörning
Stockholm : Johansson & Skyttmo : 2000 : 358 s. :
ISBN: 91-88814-51-3
Search the University Library catalogue
Barn som är annorlunda : hjärnans betydelse för barnets utveckling. (kap 7)
Dalby Mogens A., Østergaard John R., Trillingsgaard Anegen
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 184 s. :
ISBN: 91-44-00982-8
Search the University Library catalogue
Elever med flera funktionsnedsättningar i särskolan : utbildningens effekter och effektivitet
Granlund Mats, Steenson Anna-Lena, Roll-Pettersson Lise, mfl
Stockholm : FUB:s stiftelse ALA : 1999 : 518 s. :
ISBN: 91-7670-071-2
Search the University Library catalogue
Göransson Kerstin
"Jag vill förstå" : om eleven, kunskapen och lärandet.
Stockholm : Ala ; Statens institut för handikappfrågor i skolan (SIH) : 1999 : 242 s. :
ISBN: 91-7670-074-7
Search the University Library catalogue
Heister Trygg Boel
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
1. uppl. : Vällingby : Handikappinstitutet : 1998 : 228 s. :
ISBN: 91-88337-19-7
Search the University Library catalogue
Johansson Iréne
Kommunikationsbegreppet.
Umeå, c 1990 : 1990 : 30 bl. :
ISBN: 91-7174-507-6
Search the University Library catalogue
Komplicerad skolsituation : elever med utvecklingsstörning och deras lärare
Alm Maria, Berthén Diana, Bladini Kerstin, Johansson Irene
Karlstad : Institutionen för utbildningsvetenskap : 2001 : 53 s. :
ISBN: 91-89422-55-4
Search the University Library catalogue
Molin Martin
Att vara i särklass : om delaktighet och utanförskap i gymnasiesärskolan
Linköping : Linköpings universitet; Örebro: Örebro universitet : 2004 : 236, [5] s. :
http://www.ep.liu.se/diss/disability/2004/index.html z Fulltext från Linköping University Electronic Press
ISBN: 91-85295-46-9
Search the University Library catalogue
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Search the University Library catalogue
Skolan, undervisningen och elever med funktionshinder : ett diskussionsunderlag på väg mot en teori om specialpedagogik
Rosenqvist Jerry, Tideman Magnus
Malmö : Lärarhögsk. : 2000 : 23 s. :
Utbildningsdepartementet
SOU 2004:98. För oss tillsammans - om utbildning och utvecklingsstörning.
Stockholm :