Swedish name: Det didaktiska uppdraget
This syllabus is valid: 2008-09-08 and until further notice
Syllabus for courses starting after 2008-09-08
Syllabus for courses starting between 2008-09-01 and 2008-09-07
Course code: 6PE032
Credit points: 15
Education level: First cycle
Main Field of Study and progress level:
No main field: First cycle, in-depth level of the course cannot be classified
Grading scale: Pass with distinction, Pass, Fail
Responsible department: Department of Education
The Unit deals with the Swedish Education System, The Education Act and its fundamental democratic values. The National Curriculum with its goals and guidelines, the system of assessment and grading and the school and the surrounding world are studied and discussed, as well as a choice of syllaby relevant to the students taking part in the unit. The theoretical parts are integrated with field studies in schools according to requests for age levels and subjects.
To have sufficient knowledge about and understanding of the Swedish Education System and its fundamental values, in theory and practice. To be able to discuss, analyse and compare different education systems, curricula and syllaby.
The teaching will be delivered in the form of lectures, seminars and field studies. Attendance at the scheduled meetings is compulsory.
A reflective journal A short oral presentation of an optional aspect of education in the host country in comparison with a similar aspect in the native country. An essay (2500 words)
Gustavsson Bernt
Kunskap i det praktiska
Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
ISBN: 91-44-03580-2
Mandatory
Search the University Library catalogue
Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. :
ISBN: 91-27-10915-1 (inb.)
Mandatory
Search the University Library catalogue
Imsen Gunn
Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-00271-8
Mandatory
Search the University Library catalogue
Kernell Lars-Åke
Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket.
Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. :
ISBN: 91-44-04079-2
Mandatory
Search the University Library catalogue
Liedman Sven-Eric
Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2002 : 410, [1] s. :
ISBN: 91-0-058093-7
Mandatory
Search the University Library catalogue
Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :
Mandatory
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Mandatory
Search the University Library catalogue
Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
ISBN: 91-38-31412-6
Mandatory
Search the University Library catalogue
Skolverket
Bildning och kunskap: särtryck ur Läroplanskommitténs betänkande Skola för bildning (SOU 1992:94)
Stockholm : Statens skolverk: Liber distribution : 1994 : 85 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=135
ISBN: 91-88372-80-4
Mandatory
Search the University Library catalogue
Vestlin Lena
Från wikis till mattefilmer : om IKT i skolan
Stockholm : Lärarförbundet : 2009 : 143 s. :
ISBN: 978-91-977615-2-9
Mandatory
Search the University Library catalogue
http://www.funderstanding.com/about_learning.cfm : Tre valfria lärandeteorier från denna sammanställning läses förutom behaviorism, kognitivism/konstruktivism och sociokulturell teori. Ca 10s
Mandatory
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Mandatory
Search the University Library catalogue
Gustavsson Bernt (red)
Gustavsson
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 223 s :
ISBN: 91-44-03514-4
Search the University Library catalogue
Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. :
ISBN: 91-27-10915-1 (inb.)
Search the University Library catalogue
Imsen Gunn
Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-00271-8
Search the University Library catalogue
Kernell Lars-Åke
Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket.
Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. :
ISBN: 91-44-04079-2
Search the University Library catalogue
KK-stiftelsens skriftserie nr 18 (2005). Läroverktyg. Valda delar. Ca 40 s
Liedman Sven-Eric
Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2002 : 410, [1] s. :
ISBN: 91-0-058093-7
Search the University Library catalogue
Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Search the University Library catalogue
Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
ISBN: 91-38-31412-6
Search the University Library catalogue
Skolverket
Bildning och kunskap: särtryck ur Läroplanskommitténs betänkande Skola för bildning (SOU 1992:94)
Stockholm : Statens skolverk: Liber distribution : 1994 : 85 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=135
ISBN: 91-88372-80-4
Search the University Library catalogue
Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Search the University Library catalogue
http://www.funderstanding.com/about_learning.cfm : Tre valfria lärandeteorier från denna sammanställning läses förutom behaviorism, kognitivism/konstruktivism och sociokulturell teori. Ca 10s
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Search the University Library catalogue
valfria artiklar ca 20 s